ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Upowszechnianie informacji o równym dostępie do szkoleń w ramach CeLiID

Natalia Janik

15.07.2024

Artykuł opublikowany 5 miesięcy i 6 dni temu.

W odpowiedzi na zatwierdzony przez Rektora “Harmonogram  działań naprawczych i doskonalących” w I kwartale 2024  oraz zaplanowane w nim działanie CeLiID AGH jakim jest „Upowszechnianie informacji o równym dostępie do szkoleń w ramach CeLiID” przedstawiamy dane na temat ilości szkoleń i osób szkolących się oraz listę wdrożonych działań naprawczych.

Działalność szkoleniowa CeLiID – dane ilościowe

Od 2018/2019 roku wszystkie szkolenia realizowane w CeLiID poddajemy stałej ewaluacji. Wnioski z ewaluacji analizujemy i w oparciu o nie przygotowujemy modyfikacje szkoleń lub uruchamiamy nowe tematy.

Od roku 2020/21 prowadzimy cykliczne Badanie doświadczeń i oczekiwań dydaktyków AGH, skierowane do osób prowadzących zajęcia. W edycji 2023 na ankietę odpowiedziało 269 osób. Na podstawie wyników z badania i zdiagnozowanych potrzeb oraz trudności projektujemy ofertę rozwojową i szkoleniową w CeLiID.

W ofercie szkoleniowej CeLiID AGH w roku 2022/23 mieliśmy 30 tematów szkoleń realizowanych jako dodatkowe i 1 szkolenie obowiązkowe. Część szkoleń dodatkowych jest realizowanych w ramach projektu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB). W szkoleniu mogą wziąć udział wyłącznie osoby zatrudnione w AGH w roli dydaktycznej lub naukowo-dydaktycznej. Dodatkowo w regulaminie projektu jest zapis o ograniczonej liczbie miejsc. Wyciąg z regulaminu stanowi załącznik 2.
Podstawowe szkolenie certyfikujące “e-Learning akademicki“, jest obowiązkowe dla osób, które deklarują prowadzenie zajęć zdalnych, rozpoczęto w 2012 roku. W 2023 roku przeszkolone zostały 73 osoby. W sumie od 2012 do końca 2023 r w AGH zostało przeszkolonych 1735 osób, co stanowi nieco powyżej 80% pracowników aktualnie zatrudnionych w Uczelni (Tabela 1).
Szkolenia dodatkowe obejmują zarówno formy warsztatowe, jak i szkolenia mieszane oraz online. Takie zróżnicowanie form pozwala na doświadczanie przez osoby uczestniczące różnych metod kształcenia i utrwalenia swoich kompetencji. W 2023 zaoferowano i przeprowadzono 30 tematów szkoleń (Tabela 2). Wydano 812 certyfikatów dla 452 osób (Tabele 3 i 4). W każdym roku ilość osób przeszkolonych wzrasta w stosunku do roku ubiegłego, np. w roku 2020 w szkoleniach wzięło udział 153 osób, podczas gdy w 2023 już 452 osoby (Tabela 4). W sumie od 2012 roku do końca 2023 roku w szkoleniach dodatkowych zostało przeszkolonych 875 osób, co stanowi około 40%  pracowników aktualnie zatrudnionych w Uczelni.

Natomiast w Zarządzeniu nr 15/2024 w tabeli 4.3 (s. 92) czytamy, że “dostęp do szkoleń w Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH (CeLiID) jest utrudniony”. Wniosek został sformułowany w oparciu o 14. komentarzy naukowców AGH przebadanych w ankiecie zbierającej opinię na temat zgodności regulacji prawnych i działań AGH z zapisami Karty i Kodeksu, co stanowi 1,23% respondentów (ogólna liczba respondentów stanowiła 1134 osoby, co stanowi 41,1% wszystkich naukowców AGH, s. 68 Zarządzenia).

Lista działań naprawczych

Na podstawie wyników badań oraz ewaluacji szkoleń wprowadziliśmy poniższe działania naprawcze.

Działanie nr 1. Opóźnione otwarcie rejestracji na szkolenia względem wysłania NL

Było: Rejestracje na planowane szkolenia uruchamiamy na miesiąc przed ich realizacją. Uruchomie jest sprzężone czasowo z wysyłką Newslettera CeLiID do wszystkich osób subskrybujących [1620 subskrybentów]. System do wysyłki newslettera wysyła maile w sposób kolejkowy – grupując wysyłkę w paczki mailowe i ustawiając je w kolejce do wysyłki. W rezultacie część osób subskrybujących Newsletter otrzymuje wiadomość później niż inne. W momencie otwarcia Newslettera i podjęcia próby zapisu na wybrane szkolenia, okazywało się, że miejsca są już zajęte przez osoby, które otrzymały Newsletter w pierwszych paczkach, czyli wcześniej. Niestety nie mamy możliwości zmiany działania sposobu działania systemu do wysyłki newslettera.

Jest: Opóźnione otwarcie rejestracji na szkolenia względem wysłania Newslettera.
Mamy wpływ na godzinę i datę otwarcia formularzy rejestracji na szkolenia.
Z początkiem semestru letniego 23/24 formularze rejestracji otwierają się o godzinie 15:00, podczas gdy Newsletter jest wysyłany ok godz. 12:00. To daje równe szans wszystkim osobom na zapisanie się na szkolenia, niezależnie od tego, w której paczce mailowej otrzymały Newsletter z informacją o uruchomieniu rejestracji.

Działanie nr 2. Więcej grup szkoleniowych

Było: Każde szkolenie prowadzone w CeLiID było realizowane 1/semestr, czyli 2 razy w roku z jedną grupą szkoleniową max. 16 osobową.

Jest: Pilotażowo w szkoleniu “Flipped Classroom czyli jak odwrócić zajęcia” oraz “Informacja zwrotna w dydaktyce” zostały wprowadzone dwie 12 osobowe grupy realizowane w 2 terminach i w dwóch różnych dniach. W rezultacie tej zmiany oba szkolenia sumarycznie ukończyła większa ilość osób niż przy jednej bardziej licznej grupie.

Działanie nr 3. Dni szkoleniowe

Było: Szkolenia w CeLiID z komponentem warsztatów stacjonarnych były organizowane w dniach wtorek, środa i czwartek.

Jest: Biorąc pod uwagę różnorodny rozkład zajęć dydaktyków i dydaktyczek w tygodniu, szkolenia w CeLiID są prowadzone we wszystkie dni tygodnia.

Działanie nr 4. Listy rezerwowe

Każde szkolenie ma dodatkową listę rezerwową tworzoną na podstawie bezpośrednich kontaktów osób zainteresowanych z koordynatorką szkoleń lub osobą prowadzącą. W momencie rezygnacji osób z listy głównej, podejmujemy kontakt z osobami z listy rezerwowej z propozycją udziału w szkoleniu.

Działanie nr 5. Bezpośrednie kontakty z osobami zapisanymi na szkolenia

Na kilka dni przed szkoleniem osoba prowadząca kontaktuje się z osobami zapisanymi na szkolenie z informacją przypominającą o dacie rozpoczęcia szkolenia. Daje to szansę na uzyskanie informacji o ewentualnych rezygnacjach z udziału w szkoleniu i zaproszeniu osób z listy rezerwowej.

Dodatkowo po zakończonym szkoleniu osoba prowadząca kontaktuje się z osobami, które zapisały się na szkolenie, ale nie wzięły w nim udziału i nie poinformowały o nieobecności wcześniej. Komunikat zawiera informację o liście rezerwowej.

Załącznik 1. Wykaz tabel

Tabela 1. Liczba certyfikatów za szkolenie Szkolenie certyfikujące “e-Learning akademicki“
Szkolenie certyfikujące (liczba osób = liczba certyfikatów).

Tabela 2. Tematy szkoleń realizowanych w 2023 roku

 

Tabela 3. Liczba certyfikatów ze szkoleń dodatkowych w podziale na jednostki
SZKOLENIA DODATKOWE – LICZBA CERTYFIKATÓW

Tabela 4. Liczba osób przeszkolonych w podziale jednostki

SZKOLENIA DODATKOWE – LICZBA OSÓB

Załącznik 2.  Regulamin IDUB – wyciąg

§2
Zgłaszanie wniosków
1. Wnioski mogą składać osoby zatrudnione w AGH na stanowiskach dydaktycznych i/lub badawczo-dydaktycznych na podstawie umowy o pracę. Okres zatrudnienia Wnioskodawcy powinien obejmować kolejny rok akademicki na dzień złożenia wniosku, co Wnioskodawca potwierdza w formularzu zgłoszenia wniosku na

2. Szczegółowe kryteria udziału w danym Wydarzeniu określa ogłoszenie o uruchomieniu naboru na Wydarzenie.

3. Pierwszeństwo udziału w Wydarzeniu mają Wnioskodawcy, którzy nie brali udziału
w doskonaleniu kompetencji dydaktycznych w danym roku akademickim.

§3
3. Ocena formalna wniosków obejmuje ocenę czy wniosek spełnia wszystkie wymagania przedstawione w niniejszych Zasadach oraz szczegółowych kryteriach dotyczących udziału w danym Wydarzeniu, określonych w Ogłoszeniu o uruchomieniu Programu, o którym mowa w treści § 2 ust. 2 niniejszych Zasad.

4. O udziale w Programie decyduje kolejność zgłoszeń z uwzględnieniem zasady pierwszeństwa zgodnie z §2 pkt 3 niniejszych Zasad. Informacja o zakwalifikowaniu do Wydarzenia zostanie przesłane na indywidualne konto pocztowe (e-mailowe) Wnioskodawcy. Liczba miejsc w Programie jest ograniczona, informacja o limicie miejsc widoczna jest w opisie Wydarzenia na stronie www.cel.agh.edu.pl/szkolenia.

 

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej