ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Polska wersja podręcznika po oprogramowaniu społecznościowym

Karolina Grodecka

27.11.2009

Artykuł opublikowany 15 lat i 25 dni temu.

Od niespełna roku na naszych stronach dostępny jest podręcznik po oprogramowaniu społecznościowym opracowany w ramach projektu iCamp How to Use Social Software in Higher Education. Dzisiaj z dużą satysfakcją publikujemy na blogu polską wersję podręcznika Oprogramowanie społecznościowe w edukacji wyższej.

W obliczu faktu, że oprogramowanie społecznościowe jest stałym już elementem Internetu, coraz głębiej przenikającym do środowiska edukacyjnego, przygotowaliśmy wspólnym wysiłkiem pracowników Centrum e-Learningu AGH polską wersję przewodnika po oprogramowaniu społecznościowym. Jako osoby, które wykorzystują nowoczesne technologie w realizacji projektów oraz kursów i szkoleń, jesteśmy przekonani o dużym potencjale edukacyjnym tych technologii. Dołożyliśmy więc wszelkich starań, aby ten potencjał przybliżyć polskim czytelnikom i praktykom e-learningu. Jednocześnie, w naszej codziennej pracy, w której mamy stały kontakt z tymi technologiami, mamy świadomość ich ciągłych zmian.

Współczesna edukacja często wciąż ogranicza się do statycznych treści uzupełnionych o jednokierunkowe symulacje, podczas gdy osoby uczące się, w obliczu własnych potrzeb edukacyjnych, wędrują między różnymi środowiskami dostępnymi dzięki Internetowi. Wykorzystują przy tym coraz to nowsze narzędzia. Skutkiem tego ich piśmienność cyfrowa (ang. digital literacy) rozwija się i stwarza dla edukacji i nauczycieli nowe wyzwania. Z jednej strony nauczyciele muszą dostrzec potrzebę zmiany paradygmatów kształcenia, z drugiej znaleźć takie rozwiązania, które będą wspierać uczenie się we współpracy. Zmiana paradygmatów kształcenia idzie w parze z koniecznością poznania potencjału edukacyjnego technologii, z których na co dzień korzystają młodzi ludzie. Technologie te wciąż się rozwijają i można się zastanawiać, czy zmiany społeczne obserwowane w sieci 2.0 od kilku lat, efektem powstania i wykorzystania oprogramowania społecznościowego, czy też oprogramowanie to jest odpowiedzią na potrzebę zmiany w komunikacji i współpracy on-line. Niezależnie, które ze stanowisk jest nam bliższe, faktem jest, że społeczny Internet wpływa na zmianę sposobu uczenia się.

Na gruncie polskim edukacja stawia na nowe narzędzia. Coraz więcej projektów edukacyjnych bazuje na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych, które efektywnie wspierają proces nauczania i uczenia się. Nowoczesne technologie zagościły także na stałe w praktyce wielu uczelni. W polskim ustawodawstwie dotyczącym kształcenia na poziomie wyższym, e-learning jest już uznaną formą kształcenia. Według nowelizacji Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 roku ws kształcenia na odległość uczelnia może wprowadzić formy kształcenia on-line w wymiarze nie wyższym niż 60% ogólnej liczby godzin zajęć, z wykluczeniem zajęć praktycznych i laboratoryjnych.

Mamy nadzieję, że scenariusze pedagogiczne i tutoriale opisane w przewodniku staną się inspiracją do samodzielnego testowania nowych narzędzi, a w kolejnym etapie do wdrożenia ich w swoją praktykę edukacyjną.

Podręcznik w wersji PL jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

wwwPobierz wersję polską podręcznika: PDF 23,8 MB lub PDF 5,6 MB.

wwwPobierz wersję angielską podręcznika: PDF (4,9 MB)

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej