Zainspirowani przeglądem linków jaki prowadzi Creative Commons w obszarze otwartości prawnej (w kontekście edukacji, nauki, wydarzeń) oraz jaki uruchomiła Koalicja Otwartej Edukacji, zaczynamy publikację cotygodniowego przeglądu linków ze świata e-learningu. Będziemy informować o istotnych artykułach na temat metodyki e-learningu, nowych narzędziach, warsztatach, publikacjach, projektach, które w ważny dla nas sposób dotykają problematyki uczenia się w sieci. Dziś pierwszy przegląd linków:
- W serwisie The eLearning Guild został opublikowany najnowszy raport dotyczący klasyfikacji celów według koncepcji Blooma Bloom’s Taxonomy: What’s Old Is New Again. Raport skrótowo wprowadza w historię i założenia taksonomii Blooma we wszystkich aspektach edukacji i nauki. Największą wartością raportu jest jednak omówienie zaktualizowanej przez Lori Anderson w 2001 r. alternatywy dla pierwotnej koncepcji Blooma i odniesienie jej do procesu uczenia się w środowisku cyfrowym. Bardzo pomocne są przykłady aktywności online na każdy poziomie poznania a także przykłady narzędzi, które wspierają te aktywności (np. mapa myśli na poziomie analizy, Picassa na poziomie zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy). Raport można pobrać w PDF tutaj. Obowiązkowa lektura dla wszystkich zajmujących się projektowaniem dydaktycznym (online).
- Ukazał się nowy numer e-mentora, a w nim m.in. kody QR w praktyce dydaktycznej, studium przypadku jako metoda badawcza, a także analiza barier dzielenia się wiedzą wśród pracowników uczelni wyższych czy kompetencje pracowników 55+.
- Na blogu Tomasza Jankowskiego została podlinkowana świetna infografika będąca zestawieniem teorii uczenia (się): od behawioryzmu poprzez konstruktywizm, kognitywizm po konektywizm.
Rys. Fragment infografiki opracowanej przez Education Fact - 28 lutego (czwartek) o godzinie 20:00 odbędzie się drugi z cyklu 12 webinarów na temat tworzenia szkoleń online. Webinary są organizowane w ramach projektu e-learning365.pl. Czwartkowe spotkanie będzie poświęcone określaniu potrzeb w szkoleniach online. Udział w spotkaniu jest bezpłatny, a każde spotkanie jest nagrywane i udostępniane na kanale YouTube oraz na stronie projektu. Zapisy na czwartkowy webinar tutaj.
- 21 marca w Warszawie kolejna edycja TEDxWarsaw.
- Została otwarta możliwość nadsyłania propozycji artykułów i prezentacji na tegoroczna konferencja EADTU, która odbędzie się 24 i 25 października w Paryżu. Tematem przewodnim konferencji jest otwarta edukacja online w uniwersytetach europejskich. Termin składania propozycji wystąpień upływa 1 maja.
Dziękuję za wspomnienie o tej infografice. Proszę też zwrócić uwagę na błąd merytoryczny, który został popełniony w oryginalnej wersji, u siebie poprawiłem: (1) kolumna Constructiorism powinna nazywać się Constructivism (2) etykietki Cognitivism i Constructivism powinny być zamienione. Poprawiona wersja pojawiła się też na portalu edudemic: http://edudemic.com/2012/12/a-simple-guide-to-4-complex-learning-theories/
Pozdrawiam!
TJ