Twórca/Twórcy: | |
Cel dydaktyczny | Przedstawienie osobom studiującym profilu osobowości osób pełniących role przywódcze w organizacjach w oparciu o konstrukt osobowości zawodowej Bochumskiego Inwentarza Osobowościowych Wyznaczników Pracy (BIP); uzyskanie przez osoby studiujące informacji na temat posiadanych przez nie predyspozycji, jak i obszarów do rozwoju – w kontekście pełnienia roli przywódcy w organizacjach; ocenianie wzajemne; doskonalenie feedbacku |
Metoda | Wykład Dyskusja Informacja zwrotna [Feedback] Wzajemne ocenianie [Peer assessment] |
Kontekst | Psychologia przywództwa, cechy osobowości predysponujące do roli przywódcy, przekazywanie feedbacku, I rok SUM – kierunek Zarządzanie |
Przebieg | Wykład: Przeprowadzenie wykładu przez osobę prowadzącą zajęcia mającego na celu przygotowanie merytoryczne osób studiujących z zakresu cech osobowości istotnych dla przywódców (w oparciu o konstrukt osobowości zawodowej BIP) Praca samodzielna: autoewaluacja osobowości zawodowej: Każda osoba biorąca udział w zajęciach wypełniała arkusz samooceny osobowości zawodowej BIP, który pozwala na oszacowanie potencjału przywódczego. Wzajemne ocenianie: Każda osoba biorąca udział w zajęciach zarówno oceniała inne osoby, jak i sama była przez nie oceniania w zakresie potencjału przywódczego. Było to realizowane przy wykorzystaniu arkusza obserwacyjnego BIP – na który składały się analogiczne pozycje, jak w arkuszu samooceny BIP. Dyskusja grupowa: wymiana doświadczeń osób studiujących w obszarze otrzymywania i przekazywania informacji zwrotnej, omawianie zasad konstruktywnego feedbacku. Informacja zwrotna: (1) Przygotowanie feedbacku na bazie oceny 180 stopni. Każda osoba studiująca miała przydzieloną – w drodze losowania – osobę z grupy, dla której miała przygotować informację zwrotną korzystając z przekazanego przez prowadzącą materiału empirycznego – arkusza samooceny BIP i arkuszy obserwacyjnych BIP. (2) Sesje feedbacku – osoby studiujące w parach przekazywały sobie feedback dotyczący ich potencjałów w obszarze cech istotnych dla pełnienie ról przywódczych, jak i obszarów do rozwoju wraz z rekomendacjami w tym obszarze. Każda osoba studiująca brała udział w dwóch sesjach feedbacku – w jednej sesji była w roli osoby przekazującej informację zwrotną, w drugiej była odbiorcą feedbacku. Dyskusja w małych grupach: Przydzielone pary wraz z prowadzącą zajęcia wymieniały opinie, odczucia w związku z sesjami feedbacku. Dyskutowane były zarówno wyniki w uzyskane przez osoby studiujące w skali samooceny, jak i skali obserwacyjnej oraz jakość przygotowanego feedbacku, jego przebieg. |
Korzyści | Osoby studiujące: poznawały cechy istotne dla przywódców w oparciu o konstrukt BIP; uzyskiwały informację w jaki sposób budować feedback; uzyskiwały usystematyzowany wgląd we własny potencjał przywódczy, jak i obszary do rozwoju – w ramach modelu oceny 180 stopni – czyli opartej zarówno na autodiagnozie (arkusz samooceny BIP), jak i ocenie innych osób studiujących (arkusz obserwacyjny BIP); opracowywały feedback i doskonaliły własne umiejętności przekazywania informacji zwrotnej na temat predyspozycji i obszarów do rozwoju innym osobom studiującym. Wybór narzędzi (arkusz samooceny BIP, arkusz obserwacyjny BIP) był związany ze świadomością tego, iż ich wykorzystanie zwiększy wiedzę osób studiujących na temat ich potencjału w kontekście pełnienia ról przywódczych, jak i będzie podstawą do zbudowania konstruktywnego, opartego na dowodach feedbacku. Większe zaangażowanie osób studiujących w poznanie i zrozumienie cech osobowości przydatnych w pełnieniu ról przywódczych i sprawne posługiwanie się tymi informacjami podczas zajęć. Zaangażowanie osób studiujących w proces samoceny, oceny innych, jak i przekazywanie feedbacku pozwoliło na większy niż wcześniej przyrost wiedzy osób studiujących z zakresu cech dyspozycyjnych ważnych dla przywódców, jak i umiejętności samooceny, oceny innych i przekazywania konstruktywnego feedbacku. Przekazanie czynności opracowania informacji zwrotnej dla wylosowanej osoby wzmocniło rozwinięcie postawy odpowiedzialności za innych ludzi, pewności siebie w roli przywódczej. Wartością dodaną była zapoznanie osób studiujących w konstruktem teoretycznym omawianego narzędzia i metodologią jego stosowania. |
Trening informacji zwrotnej
W praktyce