Opracowanie: Grzegorz Brus
W dwóch słowach
Podstawą mentoringu jako metody dydaktycznej, jest budowanie relacji mistrz-uczeń, która ukierunkowana jest na rozwój potencjału studenta oraz zachęcenie i przygotowanie go na podejmowanie nowych wyzwań.
Proces mentoringu nastawiony jest głównie na praktykę i osiągnięcie konkretnego celu, który bez pomocy osoby doświadczonej byłby dla studenta niemożliwy lub bardzo trudny do osiągnięcia. Głównymi narzędziami mentoringu są dzielenie się doświadczeniem i siecią kontaktów, wsparcie oraz motywowanie.
Metoda sprawdzi się tam, gdzie uzdolniony student chce wykorzystać dotychczas zdobytą wiedzę, aby osiągnąć cel wykraczający poza ramy prowadzonych zajęć np. opracowanie prototypu urządzenia, rozwój nowatorskiego oprogramowania, założenie firmy, złożenie patentu, udział w konkursie lub konferencji naukowej czy napisanie publikacji.
Ponieważ mentoring nie ogranicza się do konkretnych zajęć, może zdarzyć się sytuacja, iż mentor nie będzie w stanie pomóc mentee w określonych kwestiach. W takich wypadkach w mentoringu jest miejsce na wykorzystanie sieci kontaktów mentora. Przykładem może być sytuacja, w której mentor organizując konsultacje z kolegą, ekspertem w interesującym podopiecznego zakresie.
Do jakich form zajęć pasuje?
Mentoring to zazwyczaj długoterminowy proces, który wymaga zaangażowania z obu stron jego efekty są często widoczne dopiero po pewnym czasie, gdy student zaczyna stosować zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce.
Spotkania mentorskie trwają zazwyczaj półtora godziny, a ilość spotkań jest kwestią indywidualną i zależy od obranego celu. Mentoring jest procesem długoterminowym, choć w praktyce akademickiej liczba spotkań waha się zazwyczaj między 4-8.
Przykład
W ramach zajęć lekcyjnych student wpada na pomysł prototypu urządzenia. Nie wie jednak w jakim stopniu pomysł jest innowacyjny oraz jakie mogą być kolejne kroki działania. Nie ma również doświadczenia w zakresie prac badawczo-rozwojowych ani w przeszukiwaniu baz specjalistycznych danych patentów i publikacji. Wykładowca rekomenduje mu program mentoringowy.
Mentor pomaga studentowi sprecyzować szczegółowe cele oraz etapy ich realizacji. Pomaga w dokonaniu przeglądu literatury, aby ustalić, jaki jest aktualny stan wiedzy i poziom innowacyjności pomysłu. Sugeruje możliwe drogi badawcze oraz obszary wymagające sprawdzenia, próbuje znaleźć słabe punkty pomysłu.
Dowiedz się więcej
Krótki film przedstawiający mentoring, autorstwa dra Grzegorza Brusa.
Johnson B., On Being a Mentor: A Guide for Higher Education Faculty, Routledge, 2015.