Opracowanie: Agnieszka Chrząszcz
W dwóch słowach
Jest to metoda strategicznego planowania zajęć praktycznych, warsztatowych, ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych oraz konwersatoriów i zajęć seminaryjnych czy innego doświadczenia edukacyjnego osadzonego w praktyce. Jej autorką jest Cathy Moore.
Metoda action mapping (AM) pozwala na optymalne zaprojektowanie wsparcia rozwojowego w taki sposób, aby rozwiązywało faktyczny problem, związany z brakiem jakiejś umiejętności czy wiedzy. Zajęcia przygotowane wg tej metody są nastawione na kształcenie praktycznych umiejętności i ich trenowanie w realnych sytuacjach. Pozwala uniknąć skupiania się na treści czy materiałach.
Zanim zabierzesz się za wyszukiwanie materiałów i tworzenie czasochłonnych, interaktywnych zasobów do zajęć, odpowiedz na następujące pytania:
- ZDEFINIUJ CEL: jaką zmianę chcesz uruchomić w osobach studiujących przy pomocy tych zajęć? Jaki problem rozwiążesz?
- DZIAŁANIA: określ jakie działania muszą podjąć osoby studiujące, żeby ten cel osiągnąć.
- LUKI: określ, czego NIE ROBIĄ (a powinni) i dlaczego.
- WIEDZA: dopiero teraz określ, jakie minimum informacji muszą znać, aby zacząć działać poprawnie.
- DECYZJA: na koniec zastanów się czy cały przedmiot/ zajęcia, jest potrzebny, aby rozwiązać dany problem czy wypełnić lukę w umiejętnościach? Może wystarczy dać osobom studiującym gotowy schemat do zastosowania albo zadać jedno zadanie problemowe, które pomoże nakreślić dany aspekt?
Wdrożenie elementów AM w twój warsztat dydaktyczny pozwoli na bardziej precyzyjne zaprojektowanie zajęć nastawionych na praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Stosując Action Mappind jako dydaktyczka/dydaktyk podnosisz swoje kompetencje związane z planowaniem zajęć i metodyką. Swoje myślenie o procesie dydaktycznym ukierunkowujesz na cel i drogę do niego. Rozwijasz logiczne i kreatywne myślenie, poszukując rozwiązań lub odpowiedzi faktyczne potrzeby rozwojowe osób studiujących. Wzrasta Twoja refleksyjność i krytyczne myślenie, a także bardziej empatyczne nastawienie do projektowanych zajęć
Do jakich form zajęć pasuje?
Action Mapping dobrze sprawdza się na zajęciach praktycznych, w których komponent konkretnych umiejętności i nabywania doświadczenia jest największy.
Szczególnie dobrze sprawdza się przy projektowaniu kursów i szkoleń online. Format cyfrowy pozwala na niemal nieograniczoną produkcję i dodawanie treści i źródeł, model AM skutecznie to ogranicza, kwestionując zasadność nadmiarowych materiałów.
Przykład
Na podstawie słabych wyników egzaminu z przedmiotu X władze dziekańskie zleciły opracowanie dodatkowego kursu online dla osób studiujących, aby pomóc w nauczeniu się trudnego zagadnienia.
Najpierw zdefiniowany został problem przy pomocy pytań pogłębiających i analizy kontekstu. Analiza wykazała, że kurs uzupełniający nie będzie rozwiązaniem problemu: słabe wyniki egzaminu związane były z nieznajomością jednego, konkretnego zagadnienia.
Zamiast kursu skupiono się na opracowaniu dodatkowych ćwiczeń i zadań dotyczących tego konkretnego zagadnienia.
Dowiedz się więcej
Strona poświęcona tej metodzie projektowania.