ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Dwa bieguny

Opracowanie: Karolina Grodecka

W dwóch słowach

Ćwiczenie wspiera dyskusję w grupie. Polega na grupowej analizie dwóch przeciwstawnych / biegunowych definicji,  teorii, koncepcji, hipotez, spośród których grupa wybiera tę,  którą ich zdaniem jest poprawna.  Sprawdzi się jako ćwiczenie na rozgrzewkę, ćwiczenie powtórkowe lub wprowadzające w zagadnienie, które wyjaśnisz w dalszej części zajęć.

Przebieg ćwiczenia:

  1. Na początku zajęć zaprezentuj dwie wersje teorii / prawa, z których tylko jedna jest poprawna. Jedna z wersji może być też przeciwieństwem drugiej.
  2. Zadaniem osób studiujących jest wnikliwe przeanalizowanie obu wersji, wybranie jednej oraz uzasadnienie swojego wyboru.
  3. Grupy prezentują swoje opinie. Jeśli wybory w grupach różnią się od siebie jest to znakomita okazji do poproszenia grupy o wzajemne wyjaśnienie swoich punktów widzenia.
  4. Na zakończenie podajesz poprawną odpowiedź z uzasadnieniem i dodatkowym objaśnieniem.

Grupa trenuje aplikację wiedzy w praktyce, komunikację oraz dobór argumentów na poparcie wyboru wersji.

Do jakich form zajęć pasuje?

Dwa bieguny to ćwiczenie, które podnosi zaangażowanie osób studiujących poprzez aktywne dyskutowanie i pogłębioną analizę przeciwstawnych wersji. Proces dochodzenia do rozwiązania to moment, w którym “dzieje się uczenie”.  Im bardziej osoby w grupie dyskutują ze sobą, tym lepiej i trwalej zapamiętują informacje. Kluczowe w ćwiczeniu jest podanie na zakończenie poprawnej wersji wraz z dodatkowym objaśnieniem.

Jego prosta struktura sprawia, że możesz je zastosować na wszystkich typach zajęć – od zajęć ćwiczeniowych po wykłady, w mniejszych i większych grupach.

Przykład

Podczas konwersatorium z dynamiki przedstawiasz osobom uczestniczącym dwie hipotezy robocze:

  1. Cięższe przedmioty zawsze spadają szybciej niż lżejsze
  2. Cięższe przedmioty nie zawsze spadają szybciej niż lżejsze.

Dzielisz studentów na grupy kilkuosobowe, w których mają przedyskutować obie wersje i wybrać tą, która ich zdaniem jest prawdziwa. Grupy muszą uzasadnić swój wybór, opierając się na swojej dotychczasowej wiedzy i odwołują się do zasad dynamiki.

Grupy prezentują swoje opinie i jeśli wybory są rozbieżne, prosisz przedstawiciela/kę grupy o wyjaśnienie. Na zakończenie podajesz poprawną odpowiedź z uzasadnieniem i dodatkowym objaśnieniem.

Dowiedz się więcej

Wersja rozszerzona ćwiczenia opisana w artykule Polar Opposites: A Strategy for Guiding Students’ Critical Reading and Discussion

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej