ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Jigsaw

Opracowanie: Marta Stąporek

W dwóch słowach

Podstawowym założeniem jigsaw jest współpraca studentów w małych, współzależnych grupach – eksperckich i jigsaw. Grupy eksperckie eksplorują różne zagadnienia, spójne w obrębie jednego większego tematu. Po czym następuje ich rozpad i studenci łączą się ponownie w grupy jigsaw w taki sposób, aby w każdej znalazł się student należący wcześniej do grupy eksperckiej.

Jigsaw w 10-ciu prostych krokach [za https://jigsaw.org/#steps]

  1. Podziel uczniów na 5- lub 6-osobowe grupy (zróżnicowane pod względem płci, pochodzenia, umiejętności).
  2. Wyznacz jednego studenta z każdej grupy na lidera (początkowo osoba ta powinna być najbardziej dojrzałym uczniem w grupie).
  3. Podziel dzienną lekcję na 5-6 segmentów.
  4. Przydziel każdemu studentowi jeden segment do nauki.
  5. Daj studentom czas na przeczytanie swojego segmentu co najmniej dwa razy i zapoznanie się z nim.
  6. Utwórz tymczasowe “grupy ekspertów”, prosząc jednego ucznia z każdej grupy o dołączenie do innych uczniów przydzielonych do tego samego segmentu. Daj uczniom w tych grupach ekspertów czas na omówienie głównych punktów ich segmentu i przećwiczenie prezentacji, które przedstawią swojej grupie.
  7. Połącz studentów z powrotem w grupy.
  8. Poproś każdego studenta o przedstawienie swojego segmentu grupie. Zachęć innych członków grupy do zadawania pytań w celu uzyskania wyjaśnień.
  9. Przechodzenie od grupy do grupy, obserwowanie procesu. 
  10. Na koniec sesji przeprowadź quiz dotyczący materiału.

Taki sposób pracy na zajęciach rozwija umiejętności studentów w zakresie myślenia krytycznego i refleksyjnego, wspiera kompetencje w zakresie konfrontacji różnych punktów widzenia, kreatywności, samodzielnego uczenia się.

Do jakich form zajęć pasuje?

Metoda sprawdza się w sytuacji, gdy studenci mają do przerobienia pewną partię materiału, którą da się podzielić na mniejsze, spójne fragmenty (puzzle, elementy układanki), tworzące całość wiedzy nt. wybranego zagadnienia czy problemu.

Metodę można stosować zarówno do zadań obejmujących analizę danych, jak i pracę w terenie. Za jej pomocą można dokonywać również analizy i porównań publikacji, badać różne podejścia do zagadnień, przeprowadzić eksperymenty czy przeanalizować różne opinie.

Przykład

Ćwiczenia audytoryjne w ramach modułu Parki Narodowe Europy (Geoturystyka, 2 rok, 2 stopień).
Temat zajęć: Zagrożenia dla europejskich parków narodowych
Czas zajęć: 2h

Autorka przykładu: Justyna Kowal-Kasprzyk, WGGiOŚ AGH

  • Cel aktywności w kontekście efektów nauczania: Uświadomienie słuchaczom celów ochrony przyrody w formie parków narodowych i zagrożeń dla europejskich parków narodowych.
  • Przebieg aktywności z uwzględnieniem działań nauczyciela i studentów

Studenci pracują w 4 grupach.

1)  Prowadzący wprowadza studentów w temat zajęć, nawiązując do zagadnień zagrożeń dla parków narodowych Europy, które pojawiają się na wykładach przy omawianiu poszczególnych parków. Zwraca uwagę studentów, że jest to zagadnienie szczególnie istotne dla nich jako potencjalnych przyszłych pracowników branży (geo)turystycznej czy (geo)parkowej, a być może nawet osób decyzyjnych w tym zakresie.

Prowadzący pyta studentów czy wszyscy mają przy sobie telefony/komputery z dostępem do Internetu i nie mają nic przeciwko korzystaniu z nich (co jest standardem w dzisiejszych czasach, ale w razie czego któryś student może korzystać z komputera w sali).

2)  Prowadzący zadaje studentom każdej z grup teksty do przeczytania (jeden rodzaj tekstów na grupę) i prosi o zapoznanie się z nimi ze zrozumieniem, w razie potrzeby zrobienie notatek i odpowiedzenie w ramach grup na pytania do tekstu i uprzedza, że w dalszej części zajęć grupy się wymieszają i że będą musieli pozostałym uczestnikom przestawić materiał, z którym się zapoznali i wspólnie wykonać ćwiczenie. Prowadzący prosi grupy o zgłaszanie się w przypadku problemów z pracą i sam obserwuje postępy grup.

Teksty do przeczytania to charakterystyki wybranych (pod kątem zagrożeń) parków narodowych znajdujących się na liście dziedzictwa UNESCO, ze szczególnym uwzględnieniem punktów Integrity oraz Protection and management requirements. Ponieważ są to teksty w języku angielskim studenci zamiast wydruków dostają linki do stron i w razie potrzeby mogą korzystać z translatora czy automatycznego tłumaczenia strony. Każda grupa ma przydzielone teksty dotyczące dwóch spośród 8 parków (lub obszarów obejmujących parki).

  • Ancient and Primeval Beech Forests of the Carpathians and Other Regions of Europe
  • Białowieża Forest
  • Caves of Aggtelek Karst and Slovak Karst
  • Cilento and Vallo di Diano National Park with the Archeological Sites of Paestum and Velia, and the Certosa di Padula
  • Doñana National Park
  • Durmitor National Park
  • Garajonay National Park
  • High Coast / Kvarken Archipelago

3) Studenci w grupach próbują odpowiedzieć na pytania do tekstów, np.

  • Jakie zagrożenie/zagrożenia dotykają omawiany park narodowy?
  • Jaka jest przyczyna tego zagrożenia?
  • Czy jest to zagrożenie specyficzne dla konkretnego parku, czy mogą się z nim borykać także inne obszary chronione?

Prowadzący prosi grupy o zgłaszanie się w przypadku problemów z pracą i sam obserwuje postępy grup, w razie potrzeby naprowadza na właściwy trop.

 4) Grupy mieszają się tak aby w każdej nowej 4-osobowej grupie znalazł się przedstawiciel każdej z pierwotnych grup. Każdy przestawia materiał, z którym wcześniej się zapoznał.

Prowadzący prosi grupy o zgłaszanie się w przypadku problemów z pracą i sam obserwuje postępy grup.

5) Grupy dostają do wypełnienia tabelkę (taka sama dla każdej z grup) „Zagrożenia dla europejskich parków narodowych” składającą się z 3 kolumn: a) zagrożenie; b) przykłady parków, w których wstępuje to zagrożenie; c) przeciwdziałanie/zapobieganie. Do tabelki załączona jest instrukcja:

„I. Na podstawie zebranych danych uzupełnijcie kolumnę „Zagrożenia” w załączonej tabeli. Nie podawajcie szczegółowych przykładów dotyczących konkretnych parków, ale ogólne hasła, np. „gatunki inwazyjne”, „nadmierny ruch samochodowy”.

  1. Przedyskutujcie jak można uniknąć tych zagrożeń lub zminimalizować ich wpływ (możecie również posiłkować danymi ze strony UNESCO). Uzupełnijcie kolumnę „Przeciwdziałanie/zapobieganie” w załączonej tabeli.”

Prowadzący prosi grupy o zgłaszanie się w przypadku problemów z pracą i sam obserwuje postępy grup, w razie potrzeby naprowadza na właściwy trop.

6) Po wypełnieniu tabelek dyskusja międzygrupowa: jedna grupa podaje jedno zagrożenie i przeciwdziałanie, pytanie do pozostałych grup czy też mają w swojej tabeli takie zagrożenie i jakie proponują rozwiązanie. Itd. kolejne grupy podają kolejne zagrożenia.

Prowadzący moderuje dyskusję, w razie potrzeby też się do niej włącza.

7) Podsumowanie: Prowadzący podsumowuje dyskusję studentów, wypunktowuje najważniejsze zagrożenia, jakie się pojawiły, ewentualnie wspomina o zagrożeniach/rozwiązaniach, których w dyskusji zabrakło. Prosi studentów o podanie 5 rzeczy, które chcieliby zapamiętać z tych zajęć.

  • Antycypowany rezultat ćwiczenia: studenci przechodząc od szczegółu (przykłady konkretnych parków i sytuacji) do ogółu (zdefiniowanie zagrożeń dla europejskich parków narodowych) uświadamiają sobie problemy obszarów chronionych i zastanawiają się czy i jak można się im przeciwstawić; uświadamiają sobie podział na problemy naturalne, którym trudno zapobiegać i problemy antropogeniczne; dostrzegają różnicę między zapobieganiem (prewencją) a przeciwdziałaniem (naprawą); dostrzegają problemy, przy których istotne są działania każdej jednostki oraz takie wymagające zmian systemowych; uświadamiają sobie znaczenie różnych konfliktów interesów.
  • Ćwiczenie nie podlega ocenie. Sprzyja to swobodnej dyskusji i burzy mózgów. Poza tym wyniki byłoby trudne do obiektywnej oceny. Ocena pracy w obrębie grup też byłaby utrudniona ze względu na pracę w dwóch różnych grupach w trakcie zajęć.

Dowiedz się więcej

The Jigsaw Classroom

https://jigsaw.org/pdf/JigsawBasics.pdf 

Jasmine Parent : Strategy Bites: Jigsaw

Teaching strategy: Jigsaw 

Jennifer Gonzalez : 4 Things You Don’t Know About the Jigsaw Method

Jigsaw | Harvard University

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej