Czy współpraca dydaktyka ze studentami daje komuś i jakie korzyści? W jakiej formie może być realizowana? Jakie są jej zalety? A może stawia wymagania? Czy wnosi wartości? Czy pozwala wypracować zasady skoncentrowane np. na rozwoju kompetencji?
Gościnią naszego kolejnego webinaru była Joanna Pitura – specjalistka ds. zarządzania wiedzą osobistą. Podzieliła się z nami doświadczeniem pracy i współpracy w ramach Studencko-Doktoranckiego Koła Naukowego SNEC Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
W ciągu wielu lat udało się jej stosować różne formy i strategie organizowania współpracy ze studentami. W trakcie webinaru omówiła korzyści i ograniczenia z tym związane, dokonała analizy wartości angażowania się w tego rodzaju działania (wskazała korzyści – zarówno dla studentów, dydaktyków, opiekunów kół naukowych, jak i dla uczelni).
Wieloletnia praktyka, obserwacja i refleksja tego procesu doprowadziła Joannę do przekonania, że wspólne wypracowanie zasad dobrej współpracy tworzy środowisko sprzyjające zaangażowaniu studentów. Poznacie zatem teorię samostanowienia (ang. self-determination theory) i trzy kluczowe jej elementy – wspieranie autonomii, kompetencji i relacji społecznych. To one zwiększają wewnętrzną motywację studentów do działania i budują ich dobrostan.
Dodatkowo na przykładzie cyklicznego seminarium Cyfrowe czwartki Joanna opowiedziała nam jak studenci mogą pomóc w rozwijaniu kompetencji cyfrowych czynnych nauczycieli oraz jak angażować studentów w projekty ukierunkowane na rozwiązywanie problemów w praktyce.
____________
Joanna Pitura jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa. Obecnie pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej (wcześniej Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN) w Krakowie, w Instytucie Filologii Angielskiej, Katedrze Cyfrowej Edukacji Językowej. Prowadzi wykłady i ćwiczenia dotyczące, m.in. dydaktyki cyfrowej, sztucznej inteligencji, gamifikacji, metodologii badań naukowych oraz zarządzania wiedzą osobistą. Jest też opiekunem naukowym Studencko-Doktoranckiego Koła Naukowego SNEC działającego w ramach Instytutu Filologii Angielskiej UKEN. Jej aktualne zainteresowania badawcze obejmują proces nauczania i uczenia się języka angielskiego w oparciu o symulacje i poważne gry, wspomagany sztuczną inteligencją, z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej, koncentrując się na efektywności procesu nauczania i uczenia się tego języka. Autorka monografii „Gamification for engagement with language learning tasks”, wydanej przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w 2022 roku.
Spotkanie prowadziła Ewa Zarzycka-Piskorz.