Twórca/Twórcy: | |
Cel dydaktyczny | Celem było zaangażowanie studentów i studentek w aktywny proces uczenia się podczas wykładowej formy zajęć. Zależało mi na rozwijaniu umiejętności pracy w strategii nauczania mieszanego [blended learning] online i stacjonarnego oraz rozwijaniu umiejętności obsługi takich narzędzi jak: quiz, rejestracja kodem QR, praca na UPeL. |
Metoda | Kształcenie mieszane [Blended learning] Grywalizacja, gamifikacja |
Kontekst | I rok studiów, Podstawy inżynierii maszyn, tematyka wprowadzająca do inżynierii mechanicznej zwłaszcza dla absolwentów liceum wykład na dwóch kierunkach, który kończył się zaliczeniem. ocena z zaliczenia wliczała się w oc, jedna z grup wykładowych liczyła 240 osób, |
Przebieg | Każdy z 4 wykładowców w ramach swoich zagadnień tworzył osobne testy na platformie UPEL. Na koniec zagadnienia (najczęściej jednego wykładu, kilka razy materiał dotyczył 3 wykładów) osoby studiujące rozwiązywały dobrowolny, punktowany test – z premią w postaci zwolnienia z obowiązkowego testu końcowego dla TOP20% z wszystkich testów. Test przy pomocy dowolnego, własnego urządzenia [w ramach BOYD]. Obowiązkowy, oceniany test odbywał się na ostatnim wykładzie. Składał się z losowych pytań w losowej kolejności odpowiedzi z bazy ponad 100 pytań ze wszystkich 10 testów od czterech prowadzących. Najczęściej były to pytania wielokrotnego wyboru. Ale było też dosyć dużo pytań gdzie należało wpisać jakieś słowo lub sformułowanie oraz pytania polegające na dopasowaniu np. nazwy do obrazka. Zapisy do testu końcowego odbyły się za pomocą frekwencji i kodu QR – tylko osoby obecne fizycznie na wykładzie mogły wziąć w nim udział. |
Korzyści | Ze względu na brak egzaminu poszukiwałem metody aktywizacji studentów do czynnego udziału w wykładach i przyswojenia istotnych zagadnień oraz na wzmacnianiu motywacji osób studiujących do samodzielnej pracy w warunkach braku egzaminu. Wszystkie osoby studiujące z dużym zainteresowaniem brały udział w dobrowolnym teście na koniec zagadnień. Studenci byli wyraźnie zaangażowani i skoncentrowani na wykładzie, aby dobrze rozwiązać test – w TOP20% wiele osób osiągnęło ponad 90% punktów Niemal wszyscy zdali w pierwszym terminie! W porównaniu z poprzednimi latami są to tylko niewymierne efekty. Wtedy testu nie było w ogóle. Jednak nie da się przeoczyć znacznie większego zainteresowania przedmiotem większości osób studiujących. Studenci byli wyraźnie zainteresowani pytaniami typu dopasowanie do zdjęcia z listy rozwijanej |
Angażowanie dzięki quizom i gamifikacji
W praktyce