ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Jak pracować ze studentami pierwszego roku aby potrafili się uczyć

Jednym słowem

Jeden ze studentów napisał w ankiecie: “Chociaż techniki wytwarzania nie są moim priorytetem dzięki doskonałemu przygotowaniu do zajęć. Mam na myśli prezentacje, dokładnie pokazane zadania domowe, materiały a nawet kolokwia co ćwiczenia. Spędziłem dużo więcej czasu ucząc się tego przedmiotu. Nie sprawiało mi to jednak trudności i nie było uciążliwe. Sposób prowadzenia zajęć zmuszał do systematyczności i to było doskonałe. Sposób prowadzenia zajęć też był bardzo przystępny, a dzięki zaangażowaniu prowadzącego w tłumaczenie zagadnień całe zajęcia przyjemnie się słuchało i bardzo szybko mijały.”

Twórca/Twórcy:

Piotr Chyła

Cel dydaktyczny

Osoby studiujące nauczyły się organizacji pracy samodzielnej, odpowiedzialności, systematyczności w uczeniu się i pracy w zespole.

Dzięki wybraniu tych metod mogłem przenieść treści teoretyczne do materiałów online, zastosować wprowadzenie do ćwiczeń przed zajęciami a tym samym więcej czasu na zajęciach poświęcić zadaniom obliczeniowym.

Metoda Odwrócona klasa (Flipped classroom)
Nauczanie rówieśnicze (Peer learning)
Metoda zespołowa (Team Based Learning)
Gamifikacja
Praca grupowa
Kontekst Techniki wytwarzania, 1 rok, 1 semestr, studia inżynierskie
Przebieg

Opracowałem materiały dostępne online na UPeL przed zajęciami: lekcje z pytaniami kontrolnymi przedstawiające treści teoretyczne wzbogacone schematami, rysunkami, zdjęciami oraz filmikami dobranymi do tematów.

Osoby studiujące pracują z materiałem online asynchronicznie przed zajęciami stacjonarnymi. Zapoznają się z teorią (lekcja+filmiki), której znajomość jest na bieżąco weryfikowana (pytania kontrolne). Dzięki samodzielnej pracy online osoby studiujące na zajęcia przychodzą z ujednoliconą wiedzą bazową.

Zajęcia stacjonarne rozpoczynają się krótkim testem na platformie UPeL. W ramach przygotowań stworzyłem bazę około 1400 pytań, które losują się z określonych koszyków tematycznych.

Wprowadziłem też element grywalizacji: imiona i nazwiska trzech osób, które zdobyły największą ilość punktów prezentowane są na wirtualnym podium. W przypadku takich samych wyników decyduje czas rozwiązania kartkówki.

Wprowadzając nową formułę zajęć dopracowałem materiały w prezentacjach na zajęcia stacjonarne, dostosowując je zawartością do nowej formuły zajęć.

Na zajęciach stacjonarnych studenci i studentki rozwiązują zadania o zróżnicowanym stopniu trudności (baza ok. 50 zadań) – indywidualnie, przy tablicy lub pracując w grupach. Przy pracy grupowej korzystam z nauczania rówieśniczego oraz testuję elementy TBL. Omawiamy pojawiające się błędy, wyjaśniamy wątpliwości.

Po zajęciach stacjonarnych do samodzielnego rozwiązania (zadanie domowe) są zadania obliczeniowe, co stanowi bieżące przygotowanie do kolokwium końcowego.

Kolokwium zostało przygotowane na platformie UPeL, opracowałem nową bazę zadań obliczeniowych (ok. 300).

Korzyści

W rezultacie mogłem liczyć na lepiej przygotowanych do zajęć i bardziej zaangażowanych studentów, co dawało efektywniejsze zajęcia stacjonarne.

Ustalone zostały przejrzyste zasady zaliczenia, które było możliwe do zdobycia poprzez bieżącą pracę na zajęciach oraz radykalnie zmniejszyła się liczba osób piszących kolokwium zaliczeniowe. Nagradzana jest systematyczna praca, a osoby studiujące są zadowolone z możliwości zdobycia zaliczenia w trakcie semestru.

Gdybym miał porównać zmianę w stosunku do wcześniej prowadzonych zajęć to studenci pracują efektywniej, pracują zespołowo i współpracują przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych. Uzyskałem czas na rozwiązywanie zadań obliczeniowych i możliwość wytłumaczenia najczęściej pojawiających się błędów i trudności. Zajęcia są bardziej interesujące dla obydwu stron.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej