Twórca/Twórcy: | |
Cel dydaktyczny | Wykorzystanie odwróconej klasy zwiększyło zaangażowanie w samodzielne zapoznawanie się z materiałami do zajęć |
Metoda | Odwrócona klasa [Flipped classroom] Praca grupowa [Group work] Grywalizacja, gamifikacja |
Kontekst | Psychologiczne aspekty reklamy, Sześć reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego, II rok II stopnia |
Przebieg | Na kilka dni przed zajęciami, w kursie na platformie UPeL umieszczane były materiały, z którymi studenci mieli się zapoznać. Materiały miały formę krótkich materiałów wideo, podlinkowanych artykułów lub treści opracowanych przez prowadzącego. W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” był to opis każdej z reguł, wraz z podanymi przykładami zastosowania jej w marketingu i reklamie. Studenci i studentki po zapoznaniu się z materiałami, mieli zastanowić się z jakimi regułami spotkali się podczas oglądania reklam i czego konkretnie dotyczyły te reklamy. Po rozpoczęciu zajęć studenci i studentki dowiadywali się, że będą rozwiązywać test sprawdzający poziom ich wiedzy (co wprowadzało początkowo sporą konsternację), a następnie, że test ten będzie rozwiązywany w parach i przy wykorzystaniu smartfonów (jeszcze większa konsternacja). Testy przybierały formę grywalizacji i były adaptacją popularnych programów (np. Milionerzy lub Familiada) lub miały formę testów w aplikacji Kahoot! Trzy pary osób studiujących z najlepszymi wynikami testów otrzymywały plusy, które wpływały pozytywnie na ocenę zaliczeniową z ćwiczeń. W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” test polegał na obejrzeniu 20 krótkich spotów reklamowych i dopasowaniu do każdego z nich jednej zastosowanej w nim reguły. Przeprowadzenie testu zajmowało około 30 minut, a pozostały czas przeznaczany był na pracę grupową (4-5 osób), polegającą na zastosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce. W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” było to stworzenie pomysłu na reklamę wybranego produktu przy zastosowaniu jednej z metod. Każda grupa pracowała na tym samym produkcie, ale przy wykorzystaniu innej metody. Pod koniec zajęć, grupy prezentowały stworzone koncepcje, które następnie omawiane były na forum przez wszystkich studentów i prowadzącego. |
Korzyści | Metoda flipped classroom pozwoliła na lepszą organizację ćwiczeń i poświęcenie ich w pełni na aspekty praktyczne, a nie teorię. Potrzeba poruszania niektórych zagadnień teoretycznych była wynikiem prowadzenia wykładów i ćwiczeń przez różnych prowadzących. Zastosowanie metody flipped classroom pozwoliło usprawnić przebieg zajęć i w pełni poświęcić je aspektom praktycznym omawianych zagadnień. Taki tryb pracy oraz system zdobywania plusów i elementy grywalizacji, wpłynął na znaczą poprawę poziomu atrakcyjności zajęć w percepcji studentów (wnioski z ankiet studenckich). Przełożyło się na znaczny wzrost ich zaangażowania w samodzielne zapoznawanie się z przygotowanymi materiałami, pracę grupową podczas zajęć oraz poziom frekwencji. |
Odwróć zajęcia na swoją korzyść
W praktyce