ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Nauczanie rówieśnicze na sterydach

Jednym słowem

Eksplozja motywacji wewnętrznej studentów połączona z bardzo rzetelną pracą nad zadanym tematem.

Twórca/Twórcy:

Mindur Bartosz

Cel dydaktyczny

Rozwijanie kompetencji efektywnego nauczania rówieśniczego, umiejętności ewaluacji i udzielania feedbacku.

Metoda Nauczanie rówieśnicze (Peer learning)
Informacja zwrotna (Feedback)
Odwrócona klasa (Flipped classroom)
Metoda projektowa (Project Based Learning)
Kontekst „Modern programming techniques”, nowoczesne programowanie w językach: C++, Python, Rust, konteneryzacja (docker), usługi serwerowe: www, bazy danych. III rok studiów na kierunku Informatyka Stosowana. Zajęcia były prowadzone w poprzednich latach w języku polskim, a obecnie w języku angielskim.
Przebieg

Zajęcia składają się z konwersatorium i zajęć warsztatowych, przeplatanych asynchroniczną pracą.

Stworzyłem przedmiot oparty o zestaw odrębnych tematów przydzielanych indywidualnie poszczególnym studentom i studentkom. Przygotowują oni materiały: prezentacja multimedialna, przykłady kodów programów i materiały wideo a wszystko jest udostępnianie na dedykowanych kanałach MS Teams. 

Kluczową częścią jest opracowanie procesu, w jaki sposób osoby studiujące mają przygotować poszczególne tematy i formy zajęć. Wykorzystałem techniki planowania, kamienie milowe oraz proces ciągłej, wzajemnej ewaluacji postępów, efektywnie jest to PBL na sterydach. Wyobraź sobie, że student ma być prowadzącym zajęcia i ma do nauczenia innych jakiś konkretny temat. Ma przygotować materiały z opracowaną odpowiednio dawką wiedzy (np. wideo, literatura itp.), potem ma zaprezentować przykłady wykorzystanie tematyki (PBL) a na końcu ma przeprowadzić weryfikacje poprzez wykonanie ćwiczenia (w roli nauczyciela) dla swoich kolegów i koleżanek, których uczy.

Studenci przygotowują własne materiały wideo, w których odgrywają główną rolę. Prezentacja w formie materiału wideo była poprzedzona przygotowaniem planu, narzędzi do nagrywania, trailera i jego ewaluacją, a dopiero potem kręcony był finalny materiał wideo. Następnie w ramach projektu nadzorowali wykonywanie ćwiczeń

Na końcu w anonimowych ankietach wzajemnie się oceniali i dawali sobie rozszerzony feedback. Dla bezpieczeństwa proces dla mnie nie był anonimowy.

Studenci i studentki otrzymali również ode mnie poszerzony feedback przekazywany indywidualnie tak, żebym wiedział czy studenci go rozumieją i czy wszystko jest dla nich jasne. Feedback ma 3 poziomy – ogólny dla grupy, dla każdego studenta z poziomu meta, czyli rzeczowo i merytorycznie na temat plusów i minusów, i ostatni poziom to osobowy (pod warunkiem że student chce go usłyszeć) – dotyczy kwestii wizerunku, podejścia, zaangażowania itp.

Korzyści

Rozwijanie kompetencji efektywnego nauczania rówieśniczego, umiejętności ewaluacji i udzielania feedbacku. 

Rozwijanie umiejętności współpracy,  gdzie wartością jest  praca na rzecz grupy, waga procesu wzajemnego ocenia, sposobu przyjmowania oraz dawania feedbacku.

Rozwijanie kompetencji odpowiedzialności za proces uczenia się: poszanowania czasu i poświęconej pracy na rzecz własną oraz grupy. 

Metoda wzajemnego uczenia oraz ocenia się, połączone z rzetelną informacją zwrotną są kluczowymi kompetencjami w dzisiejszym świecie, niezbędnymi praktycznie w każdej pracy. Na kierunkach technicznych tego typu efekty kształcenia rzadko są realizowane, dlatego taki nacisk został na nie położony.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej