Opracowanie: Karolina Grodecka
W dwóch słowach
3-2-1 jest propozycją ćwiczenia, którego celem jest wsparcie osób studiujących w przygotowaniu się do zajęć. Jest doskonałym uzupełnieniem metody odwróconej klasy. Studenci zapoznają się z materiałem do kolejnych zajęć, a następnie na jego bazie wykonują trzy zadania. Swoje odpowiedzi wysyłają do osoby prowadzącej, która je ocenia i analizuje. Podczas zajęć osoba prowadząca może skupić się na omówieniu elementów wskazanych przez studentów jako trudne oraz zaplanować ćwiczenia pogłębiające lub utrwalające temat, np. pracę w grupach.
Do jakich form zajęć pasuje?
3-2-1 jest dobrym wyborem kiedy osoba prowadząca prowadzi zajęcia metodą odwróconej klasy (ang. flipped classroom). Zdefiniowana struktura ćwiczenia to konkretne zadania/pytania dla osób studiujących, które zachęcają do aktywnej lektury dzięki czemu informacje są przetwarzane głębiej i zapamiętywane w sposób bardziej trwały.
Sprawdzi się w mniejszych i większych grupach, podczas różnych form zajęć (wykładów, konwersatoriów), podczas których wymagane jest zapoznanie się z daną porcją materiału.
Przykład
Przedmiot: Podstawy modelowań geodynamicznych
3 rok Geoinformatyki
Autor przykładu: dr inż. Damian Pietrzak, WGiOŚ AGH
*****
Szanowni Państwo,
na najbliższych zajęciach będziemy poruszać tematykę modelowania stateczności zbocza. Jest to ważne zagadnienie z punktu widzenia bezpieczeństwa w trakcie wykonywania prac budowlanych jak również w trakcie wydobywania surowców metodą odkrywkową. Aby modelować stateczność zbocza należy w pierwszej kolejności dobrze scharakteryzować górotwór, w obrębie którego znajduje się zbocze – określić warunki geologiczno-inżynierskie, hydrogeologiczne oraz tektoniczne. Warunki te wyrażane są poprzez różne parametry, charakteryzujące badany górotwór. Przed przystąpieniem do zajęć, zdaniem Państwa jest wstępne zapoznanie się z tematyką na podstawie 2 artykułów zamieszczonych w kursie na UPeL, a następnie wykonanie ćwiczenia 3-2-1, które obejmuje 3 kroki:
Krok 1: Wypisz 3. parametry/właściwości górotworu, które są Twoim zdaniem najważniejsze w modelowaniu stateczności zbocza.
Krok 2: Zidentyfikuj 2. zagadnienia, których nie rozumiesz i krótko napisz dlaczego są one dla Ciebie niejasne.
Krok 3: Z rzeczy, które zidentyfikowałeś/łaś w kroku 2, wybierz 1. i zamień ją na pytanie, które chciał(a)byś zadać prowadzącemu w czasie zajęć.
Dowiedz się więcej
Inna wersja ćwiczenia oraz szablony/ canvy do wykorzystania z osobami studiującymi https://www.nbss.ie/sites/default/files/publications/5-4-3-2-1_comprehension_strategy_handout__copy_2_0.pdf