ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Action Mapping

Opracowanie: Agnieszka Chrząszcz

W dwóch słowach

Jest to metoda strategicznego planowania szkolenia, zajęć praktycznych, warsztatowych, ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych oraz konwersatoriów i zajęć seminaryjnych czy innego doświadczenia edukacyjnego osadzonego w praktyce.

Jej autorką jest Cathy Moore. Pozwala na optymalne zaprojektowanie wsparcia rozwojowego w taki sposób, aby rozwiązywało faktyczny problem związany z brakiem jakiejś umiejętności czy wiedzy. Zajęcia przygotowane wg tej metody są nastawione na praktyczne umiejętności i ich trenowanie w realnych sytuacjach. Pozwala uniknąć skupiania się na treści czy materiałach.

Zanim zabierzesz się za wyszukiwanie materiałów i tworzenie czasochłonnych, interaktywnych zasobów do  zajęć odpowiedz sobie, samodzielnie lub z pomocą innej osoby, np. metodyka, koordynatora przedmiotu itp, na następujące pytania:

  1. ZDEFINIUJ CEL: jaką zmianę chcesz uruchomić w osobach studiujących przy pomocy tych zajęć? Jaki problem rozwiążesz? Zdefiniuj precyzyjnie czego faktycznie oczekujesz od studentów po tych zajęciach.  Czy brakuje im wiedzy na dany temat np. mają znać na pamięć wszystkie definicje i pojęcia związane z danym tematem? Jeśli tak to celem jest ich zapamiętanie. A może wystarczy, że będą wiedzieć, gdzie tej wiedzy szukać lub jak ją krytycznie oceniać? Wtedy celem jest rozwiązanie zadania problemowego. Dobrze postawiony cel pomoże zarówno Tobie w lepszym dobraniu ćwiczeń i materiałów, jak i studentom np. Chcę aby potrafili dobrać właściwe parametry w pomiarach X. Nieprecyzyjny, zbyt ogólny cel dołoży Ci pracy oraz zniechęci osoby studiujące np. Chcę żeby znali arkusz kalkulacyjny.
  2. DZIAŁANIA: Określ co studenci potrzebują zrobić żeby ten cel osiągnąć. Czy muszą przeczytać artykuł i wykonać obliczenia? A może wystarczy jedynie fragment podręcznika i kilka zadań?
  3. LUKI: Określ, czego NIE ROBIĄ (a powinni) i dlaczego* Nie potrafią dobrać parametrów do badania? Skup się na tym aspekcie ich pracy i zaplanuj ćwiczenia w tym aspekcie zamiast zasypywać ich teorią.
  4. WIEDZA: dopiero teraz określ, jakie minimum informacji muszą znać, aby zacząć działać poprawnie.
  5. DECYZJA: Na koniec zastanów się czy cały przedmiot / zajęcia, jest potrzebny aby rozwiązać dany problem czy wypełnić lukę w umiejętnościach? Może  wystarczy dać im schemat gotowy do zastosowania albo zadań jedno zadanie problemowe aby nakreślić dany aspekt?

Do jakich form zajęć pasuje?

Zastosuj Action Mapping (AM) jeśli tworzysz nowe lub zmieniasz swoje zajęcia, kurs czy szkolenie.

Oryginalnie ta metoda powstała, aby zwiększyć efektywność szkoleń doskonalących kompetencje w miejscu pracy. Nader często takie szkolenia miały odpowiedzieć na wszystkie, także nierealne, bolączki organizacji np. związane z kulturą pracy czy brakami w infrastrukturze.

Wdrożenie elementów AM w twój warsztat dydaktyczny pozwoli na bardziej precyzyjne zaprojektowanie zajęć nastawionych na praktyczne wykorzystanie wiedzy.

Przykład

Na podstawie słabych wyników egzaminu z przedmiotu X władze dziekańskie zleciły opracowanie dodatkowego kursu online dla osób studiujących, aby pomóc w nauczeniu się trudnego zagadnienia. Najpierw zdefiniowany został problem przy pomocy pytań pogłębiających i analizy kontekstu.

Analiza wykazała, że kurs uzupełniający nie będzie rozwiązaniem problemu: słabe wyniki egzaminu związane były z nieznajomością jednego, konkretnego zagadnienia. Zamiast kursu skupiono się na opracowaniu dodatkowych ćwiczeń i zadań dotyczących tego konkretnego zagadnienia.

Dowiedz się więcej

Cathy Moore, Map it. The hands on guide to strategic training design. Montesa Press 2017

Strona poświęcona tej metodzie projektowania: https://blog.cathy-moore.com/

Piotr Peszko, Michał Szumiński, Action Mapping w ramach Letniej Szkoły e-Learningu

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej