Opracowanie: Agnieszka Chrząszcz
W dwóch słowach
Metoda pozwalająca na indywidualne lub grupowe wygenerowanie dużej liczby pomysłów, rozwiązań czy hipotez. Umożliwia wyzwolenie twórczego potencjału poprzez odroczenie oceny pomysłu i promowanie aktywności twórczej zgodnie z zasadą: im więcej pomysłów tym większa szansa, że któryś z nich będzie naprawdę dobry.
Burza mózgów to wymyślenie jak największej liczby pomysłów, rozwiązań w określonym czasie. W pierwszej fazie uczestnicy generują i zapisują pomysły bez ich oceniania. W kolejnym kroku dzielą się nimi i porządkują je wg ustalonych kryteriów. Na końcu dokonują ich oceny i wyboru.
Zasadą naczelną tej metody jest uruchomienie w grupie procesu kreatywnego, dzięki któremu powstanie wiele rozwiązań, pomysłów czy propozycji, z których następnie wybrane zostaną te odpowiadające ustalonym kategoriom.
Do jakich form zajęć pasuje?
Burza mózgów sprawdzi się wszędzie tam gdzie potrzebujesz sprawnego i szybkiego wymyślania wielu rozwiązań, zatem pełni szczególną rolę jako metoda wspierająca zadania inżynierskie.
Możesz ją zastosować w uproszczonej formie na wykładzie (“podajcie teraz kilka przykladów…”) albo na ćwiczeniach podczas wymyślania rozwiązań jakiegoś problemu. Jest dobrym przerywnikiem w zajęciach – zamiast podawać przykłady czy rozwiązania grupa może je samodzielnie wygenerować.
Podczas wykładu możesz zastosować indywidualną, pisaną burzę mózgów a następnie schemat “think-pair-share” do jej szybkiego omówienia najpierw w parach, a potem w większych grupach. W takim przypadku jeszcze lepiej sprawdzą się narzędzia online np. do generowania chmurki pomysłów można wykorzystać prosty formularz, w który studenci wpisują i wysyłają pojedyncze hasła, gromadzone w formie kolejnych rekordów w arkuszu kalkulacyjnym. Prowadzący może wyświetlić rezultaty na rzutniku wstępnie je grupując i omawiając, a cała praca wykonana jest sprawniej i szybciej.
Przykład
Na zajęciach omawiane było zastosowanie pewnego tworzywa sztucznego do wykonania powłoki zabezpieczającej powierzchnię przed działaniem słonej wody morskiej.
Prowadzący polecił wymyślenie jak najwięcej ryzyk związanych z użyciem tej substancji w różnych kontekstach (drewniana powierzchnia jachtu, stalowa konstrukcja platformy, itp.) ze względu na jej właściwości i sposoby użytkowania zabezpieczanych obiektów.
Zidentyfikowane ryzyka zostały następnie uszeregowane oraz ocenione pod kątem prawdopodobieństwa wystąpienia i ich faktycznej szkodliwości w danych kontekście, np. śliska powierzchnia okazała się dużym ryzykiem w przypadku jachtu, ale mniejszym w przypadku konstrukcji nośnej.
Praca została wykonana w 6ciu 5-osobowych zespołach. Na zakończenie prowadzący podsumował ćwiczenie omawiając kategorie i ryzyka zidentyfikowane w grupach
Dowiedz się więcej
IDEO to uznana firma, która zajmuje się wymyślaniem i wspieraniem kreatywnych rozwiązań ale także dzieli się wiedzą. Na tej stronie znajdziesz wiele praktycznych wskazówek.
Hearts and Heads piszą o tym, jak skutecznie burzę mózgów zepsuć.