Opracowanie: Karolina Grodecka
W dwóch słowach
Ćwiczenie wspiera dyskusję w grupie. Polega na grupowej analizie dwóch przeciwstawnych / biegunowych definicji, teorii, koncepcji, hipotez, spośród których grupa wybiera tę, którą ich zdaniem jest poprawna. Sprawdzi się jako ćwiczenie na rozgrzewkę, ćwiczenie powtórkowe lub wprowadzające w zagadnienie, które wyjaśnisz w dalszej części zajęć.
Przebieg ćwiczenia:
- Na początku zajęć zaprezentuj dwie wersje teorii / prawa, z których tylko jedna jest poprawna. Jedna z wersji może być też przeciwieństwem drugiej.
- Zadaniem osób studiujących jest wnikliwe przeanalizowanie obu wersji, wybranie jednej oraz uzasadnienie swojego wyboru.
- Grupy prezentują swoje opinie. Jeśli wybory w grupach różnią się od siebie jest to znakomita okazji do poproszenia grupy o wzajemne wyjaśnienie swoich punktów widzenia.
- Na zakończenie podajesz poprawną odpowiedź z uzasadnieniem i dodatkowym objaśnieniem.
Grupa trenuje aplikację wiedzy w praktyce, komunikację oraz dobór argumentów na poparcie wyboru wersji.
Do jakich form zajęć pasuje?
Dwa bieguny to ćwiczenie, które podnosi zaangażowanie osób studiujących poprzez aktywne dyskutowanie i pogłębioną analizę przeciwstawnych wersji. Proces dochodzenia do rozwiązania to moment, w którym “dzieje się uczenie”. Im bardziej osoby w grupie dyskutują ze sobą, tym lepiej i trwalej zapamiętują informacje. Kluczowe w ćwiczeniu jest podanie na zakończenie poprawnej wersji wraz z dodatkowym objaśnieniem.
Jego prosta struktura sprawia, że możesz je zastosować na wszystkich typach zajęć – od zajęć ćwiczeniowych po wykłady, w mniejszych i większych grupach.
Przykład
Podczas konwersatorium z dynamiki przedstawiasz osobom uczestniczącym dwie hipotezy robocze:
- Cięższe przedmioty zawsze spadają szybciej niż lżejsze
- Cięższe przedmioty nie zawsze spadają szybciej niż lżejsze.
Dzielisz studentów na grupy kilkuosobowe, w których mają przedyskutować obie wersje i wybrać tą, która ich zdaniem jest prawdziwa. Grupy muszą uzasadnić swój wybór, opierając się na swojej dotychczasowej wiedzy i odwołują się do zasad dynamiki.
Grupy prezentują swoje opinie i jeśli wybory są rozbieżne, prosisz przedstawiciela/kę grupy o wyjaśnienie. Na zakończenie podajesz poprawną odpowiedź z uzasadnieniem i dodatkowym objaśnieniem.
Dowiedz się więcej
Wersja rozszerzona ćwiczenia opisana w artykule Polar Opposites: A Strategy for Guiding Students’ Critical Reading and Discussion