Opracowanie: Marta Stąporek
W dwóch słowach
Dyskusja to wymiana opinii i argumentów na zadany temat, ukierunkowana pytaniami przez prowadzącego zajęcia. Służy omówieniu tematu, jak i rozwiązywaniu problemów. Kształtuje umiejętność argumentowania, słuchania oraz wspólnego podejmowania decyzji. Pozwala na wymianę doświadczeń oraz refleksję. Dyskusja może przyjąć różne formy – dyskusji panelowej, okrągłego stołu, czy śnieżnej kuli.
Może być także prowadzona online, z wykorzystaniem forum dyskusyjnego na platformie e-learningowej czy poprzez wideospotkanie.
Istotą dyskusji jest dialog, który sprzyja i zachęca osoby uczące się do aktywnego uczestnictwa, głębszego zaangażowania i aktywnego słuchania. W rezultacie pozwala im lepiej zrozumieć zagadnienia i problemy, dostrzec różne perspektywy i konteksty.
Celem dyskusji jest wymiana myśli i poglądów na dany temat, wspólne poszukiwanie zrozumienia zagadnień, rozwiązania problemów, wypracowanie rekomendacji i/lub uzgodnienie przeciwstawnych stanowisk na dany temat.
Aktywny udział i zaangażowanie w dyskusję rozwijają szeroko rozumiane sprawności intelektualne, takie jak np. kreatywność, krytyczne myślenie, gotowość do rozwiązywania problemów, umiejętność artykułowania i obrony własnych pomysłów, stanowisk czy poglądów oraz umiejętność udzielania informacji zwrotnej.
Dyskusja uczy również wrażliwości na różne punkty widzenia, rozwija umiejętności pozyskiwania, oceny i selekcji dowodów oraz argumentów. Zwiększa dodatkowo motywację do własnych poszukiwań w obszarze omawianej tematyki.
Do jakich form zajęć pasuje?
Dyskusja jest uniwersalną metodą – może odbywać się w trakcie różnych zajęć dydaktycznych: seminariów, laboratoriów, ćwiczeń czy wykładów.
Przygotowanie do dyskusji nauczyciela ze studentami wymaga merytorycznego przygotowania studentów oraz instrukcji, co może zająć dodatkowe godziny dydaktyczne w zależności od tematyki i liczby uczestników.
Przykład
Przykład zaczerpnięty z publikacji Jolanty Święchowicz „Propozycje ćwiczeń”.
Scenariusz dyskusji polemicznej
Etap 1: PRZYGOTOWANIE
Ustalenie tematu dyskusji np. Czy zbiornik retencyjny na Rabie w Dobczycach powinien zostać udostępniony do celów rekreacyjnych?
- Temat musi być podany studentom minimum tydzień przed planowanym przeprowadzeniem dyskusji, tak aby studenci mogli się do niej przygotować.
- Nauczyciel dzieli studentów na dwie grupy:
- grupę ZA
- grupę PRZECIW
Przydziela konkretne osoby do grup.
- W grupie osób popierających opcję ZA nauczyciel wskazuje osobom studiującym role, jakie będą przyjmować w trakcie dyskusji. Studenci będą wcielać się w osoby, reprezentujące instytucje, organizacje, firmy, którym zależy na przeforsowaniu konkretnych rozwiązań – np. burmistrz Dobczyc, burmistrz Myślenic, wójtowie gmin, na których terenie leży zbiornik, przedstawiciel Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, przedstawiciel Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, przedstawiciel Państwowego Związku Wędkarskiego, przedstawiciel inicjatywy „Tak dla Zalewu Dobczyckiego”.
- W grupie osób popierających opcję PRZECIW nauczyciel wskazuje studentom role jakie będą przyjmować w trakcie dyskusji. Studenci będą wcielać się w osoby, reprezentujące instytucje, organizacje, firmy, którym zależy na ochronie naturalnego środowiska – np. dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, reprezentant Stacji Naukowej IGiGP UJ w Gaiku-Brzezowej, przedstawiciel Zakładu Uzdatniania Wody „Raba” w Dobczycach.
- Studenci znają swoje role i pracują w swoich grupach nad przygotowaniem wypowiedzi oraz konkretnych argumentów, które w ramach swoich ról przedstawią podczas dyskusji.
W trakcie przygotowania mogą konsultować wybrane kwestie z osobą prowadzącą zajęcia. Nie mogą natomiast prowadzić żadnych ustaleń z przedstawicielami grupy oponentów. - Studenci przygotowują argumenty na poparcie swojego stanowiska, starają się również przewidzieć argumentację oponentów i przygotowują kontrargumentację. Dodatkowo przygotowują pytania, jakie chcieliby zadać grupie przeciwnej w trakcie dyskusji.
Etap 2: DYSKUSJA
- Nauczyciel wita uczestników dyskusji i po krótkim wprowadzeniu przedstawia temat, cel dyskusji oraz zasady obowiązujące w trakcie dyskusji.
- Następnie udziela kolejnym studentom głosu – studenci przedstawiają się (prezentują swoje role), swoje stanowiska i opinie.
- Studenci dyskutują wszystkie przedstawione stanowiska i opinie oraz przedstawiają swoje propozycje rozwiązań.
Etap 3: PODSUMOWANIE I OCENA DYSKUSJI
- Nauczyciel(/ka) dokonuje merytorycznego podsumowania dyskusji.
- W następnym kroku przechodzi do podsumowania przebiegu dyskusji. Studentki i studenci kolejno oceniają przebieg dyskusji oraz wystąpienia poszczególnych osób. Oceniają wartość merytoryczną wypowiedzi, argumentację oraz kulturę wypowiedzi.
- Wszyscy dodatkowo oceniają strategie przyjęte przez grupy – ocena dotyczy współpracy i wspierania się uczestników jednej opcji, w celu osiągnięcia korzystnego dla siebie rozwiązania.
Dowiedz się więcej
Łoś E., Reszka A., Metody nauczania stosowane w kształtowaniu kompetencji kluczowych. Matematyka. Podręcznik metodyki operacyjnej, Lublin 2009.
Wskazówki dotyczące prowadzenia efektywnej dyskusji:
- Sześć reguł udanej dyskusji,
- Tactics for effective questioning,
- Leading an Effective Discussion,
- Leading Effective Class Discussions,
Wskazówki do pracy metodą dyskusji.
Wskazówki do facylitacji i angażowania uczestników dyskusji.
Techniki udzielania odpowiedzi.
Strategie prowadzenia sesji dyskusji.
Artykuł pogłębiający wiedzę o metodzie (Carnegie Mellon University).