Opracowanie: Marta Stąporek
W dwóch słowach
Istotą dyskusji jest dialog, który sprzyja i zachęca osoby uczące się do aktywnego uczestnictwa, głębszego zaangażowania i aktywnego słuchania. W rezultacie pozwala im lepiej zrozumieć zagadnienia i problemy, dostrzec różne perspektywy i konteksty. W wielu podziałach metod dydaktycznych dyskusja zaliczana jest do grupy metod problemowych.
Dyskusja to inaczej wymiana myśli i poglądów na dany temat, wspólne poszukiwanie zrozumienia zagadnień, rozwiązania problemów, wypracowania rekomendacji i/lub uzgodnienie przeciwstawnych stanowisk na dany temat.
Umożliwia osobom studiującym zgłębianie tematyki, lepsze i głębsze rozumienie zagadnień, problemów czy rozwiązań oraz wgląd w różne konteksty. Daje szerszą perspektywę – możliwość przeglądu różnych stylów myślenia i różnych modeli podejścia do omawianego tematu/problemu.
Dyskusja przebiega w trzech etapach:
W ramach wprowadzenia nauczyciel zapoznaje studentów z przedmiotem i celem dyskusji. Rolą nauczyciela na tym etapie jest właściwe i zrozumiałe sformułowanie problemu do dyskusji, dokładne wyjaśnienie potrzebnych definicji, przypomnienie lub uzupełnienie wiedzy, a także określenie ram czasowych dyskusji. Nie do przecenienia jest tutaj umiejętność stworzenia przez nauczyciela bezpiecznej i otwartej przestrzeni – takiej, w której pobudzi studentów do myślenia i ośmieli do formułowania własnych wypowiedzi.
W kolejnym etapie – dyskusji właściwej – następuje formułowanie stanowisk i stwierdzeń uczestników dyskusji, prezentowanie rozwiązań problemów, krytyka wypowiedzi oponentów i obrona własnych stanowisk. W zależności od przyjętych wstępnie zasad nauczyciel w trakcie dyskusji właściwej może pełnić rolę mentora, eksperta, wyłącznie organizatora dyskusji, ale także współuczestnika.
Ostatnim etapem dyskusji jest podsumowanie wyników i zaprezentowanie rezultatów dyskusji. Warto w tym momencie zwrócić uwagę studentów na nowo zdobyte informacje i wnioski. Rolą nauczyciela na tym etapie jest usystematyzowanie zdobytych informacji według określonych kryteriów, przekazanie informacji zwrotnych osobom uczestniczącym w dyskusji, dokonanie podsumowania i oceny dyskusji, ale również poszczególnych jej wątków. Ocenie można poddać również sam przebieg dyskusji w kontekście pracy grupowej (ocena zaangażowania studentów, współpracy, stylu komunikacji etc.)
Osoby studiujące w trakcie dyskusji nabywają umiejętności przekazywania kwestii najistotniejszych w sposób lapidarny, przekonywujący, zrozumiały i ciekawy. Obserwacja wypowiedzi pozostałych uczestników dyskusji wpływa na kształtowanie umiejętności uważnego i aktywnego słuchania, rozumienia argumentów drugiej strony, oddzielania faktów od opinii, stereotypów czy emocji, krytycznego i refleksyjnego myślenia.
Do jakich form zajęć pasuje?
Dyskusja jest uniwersalną metodą – może odbywać się w trakcie różnych zajęć dydaktycznych: seminariów, laboratoriów, ćwiczeń czy nawet wykładów.
Najlepiej sprawdzi się po wykładzie, na seminarium inżynierskim/magisterskim lub na zajęciach projektowych.
Przykład
Scenariusz dyskusji polemicznej
(przykład zaczerpnięty z publikacji Jolanty Święchowicz: Propozycje ćwiczeń)
Etap 1: PRZYGOTOWANIE
- Ustalenie tematu dyskusji np. Czy zbiornik retencyjny na Rabie w Dobczycach powinien zostać udostępniony do celów rekreacyjnych?
- Temat musi być podany studentom minimum tydzień przed planowanym przeprowadzeniem dyskusji, tak aby studenci mogli się do niej przygotować
- Nauczyciel dzieli studentów na dwie grupy:
- grupę popierającą opcję ZA
- grupę popierającą opcję PRZECIW
Przydziela konkretne osoby do ww. grup.
- W grupie osób popierających opcję ZA nauczyciel wskazuje studentom role jakie będą przyjmować w trakcie dyskusji. Studenci będą wcielać się w osoby, reprezentujące instytucje, organizacje, firmy, którym zależy na przeforsowaniu konkretnych rozwiązań – np. burmistrz Dobczyc, burmistrz Myślenic, wójtowie gmin, na których terenie leży zbiornik, przedstawiciel Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, Przedstawiciel Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, przedstawiciel Państwowego Związku Wędkarskiego, przedstawiciel inicjatywy „Tak dla Zalewu Dobczyckiego”
- W grupie osób popierających opcję PRZECIW nauczyciel wskazuje studentom role jakie będą przyjmować w trakcie dyskusji. Studenci będą wcielać się w osoby, reprezentujące instytucje, organizacje, firmy, którym zależy na ochronie naturalnego środowiska – np. dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, reprezentant Stacji Naukowej IGiGP UJ w Gaiku-Brzezowej, przedstawiciel Zakładu Uzdatniania Wody „Raba” w Dobczycach.
- Studenci znają swoje role i pracują w swoich grupach nad przygotowaniem swoich wypowiedzi, argumentów, które w ramach swoich ról przedstawią w trakcie dyskusji.
W trakcie przygotowania mogą kontaktować się z nauczycielem w celu skonsultowania wybranych kwestii. Nie mogą natomiast konsultować się ze studentami grupy oponentów. - Studenci przygotowują argumenty na poparcie swojego stanowiska, starają się również przewidzieć argumentację oponentów i przygotowują kontrargumentację. Dodatkowo przygotowują pytania, jakie chcieliby zadać grupie przeciwnej w trakcie dyskusji.
Etap 2: DYSKUSJA
- Nauczyciel wita uczestników dyskusji i po krótkim wprowadzeniu przedstawia temat, cel dyskusji oraz zasady obowiązujące w trakcie dyskusji.
- Następnie udziela kolejnym studentom głosu – studenci przedstawiają się (prezentują swoje role), swoje stanowiska i opinie.
- Studenci dyskutują wszystkie przedstawione stanowiska i opinie oraz przedstawiają swoje propozycje rozwiązań.
Etap 3: PODSUMOWANIE I OCENA DYSKUSJI
- Nauczyciel dokonuje merytorycznego podsumowania dyskusji.
- W następnym kroku następuje przejście do podsumowania przebiegu dyskusji. Studenci kolejno oceniają przebieg dyskusji oraz wystąpienia poszczególnych studentów – oceniają wartość merytoryczną wypowiedzi, argumentację oraz kulturę wypowiedzi
- Nauczyciel i studenci dokonują dodatkowo oceny strategii przyjętej przez grupy – ocena dotyczy współpracy i wspierania się uczestników jednej opcji w celu osiągnięcia korzystnego dla siebie rozwiązania.
Dowiedz się więcej
Święchowicz Jolanta, Micek Grzegorz: Prowadzenie i uczestnictwo w dyskusji
Ewa Łoś, Alina Reszka : Metody nauczania stosowane w kształtowaniu kompetencji kluczowych
Zofia Okraj : Uwarunkowania efektywnej dyskusji w szkole wyższe
Dorota Dziewanowska: Dyskusja jako strategia nauczania problemowego
Tactics for effective questioning
Leading an Effective Discussion
Leading Effective Class Discussions
Ideas for Great Class Discussions from Our Active Learning Fellows
Facilitating Discussion & Engagement
Techniques for Responding to Students in Discussions