Opracowanie: Karolina Grodecka
W dwóch słowach
E-tywność to krótka aktywność realizowana online w dynamiczny, interaktywny sposób, głównie asynchronicznie. Może być realizowana indywidualnie lub grupowo. Polega na wykonaniu konkretnego zadania przez osoby uczestniczące, w oparciu o materiał wyjściowy. Zakłada interakcje z innymi osobami i wsparcie osoby prowadzącej, która moderuje i facylituje pracę osób na kursie.
W uproszczeniu e-tywność składa się z 4 elementów:
- Iskra – element uruchamiający wykonanie kolejnych części zadania. Może to być artykuł czy krótki film, na podstawie którego oparte będą kolejne części zadania. Może to również być sama instrukcja objaśniająca kolejne kroki.
- Aktywność online – pierwsza część zadania, którą student wykonuje samodzielnie. Może się nad czymś zastanowić, odpowiedzieć na pytania, sporządzić notatki, wykonać quiz.
- Interakcja – podczas drugiej części zadania, osoby studiujące wymieniają się efektami swojej samodzielnej pracy. Interakcja może mieć formę skomentowania postów innych osób na forum i odniesienia się do ich odpowiedzi, czy w przypadku e-tywności grupowej – wypracowania w grupach, np. wspólnej notatki w dokumencie współdzielonym w chmurze, stworzenia plakatu, prezentacji, uszeregowanie procesu, itp.
- Podsumowanie – ostatni krok to zebranie wyników interakcji i podsumowanie ich przez osobę prowadzącą. Może to być krótki komentarz na forum, może to być omówienie prac podczas spotkania synchronicznego.
Do jakich form zajęć pasuje?
E-tywności nadają się zarówno do programów realizowanych całkowicie on-line, jak i do zajęć mieszanych.
Aby mieć pewność, że e-tywność jest dobrze zaprojektowana i posiada wszystkie niezbędne komponenty, możesz posłużyć się szablonem projektowym.
Przykład
Poniższy przykład to instrukcja / polecenie dla osób studiujących, która zostanie opublikowana na kursie na UPeL jako zadanie wraz z linkami do forum dla poszczególnych grup.
****
Drodzy i drogie,
w tym tygodniu będziemy pracować na tematem wpływu produkcji żelaza i stali na środowisko naturalne. Celem jest przeanalizowanie i zbadanie procesów technologicznych pod kątem zanieczyszczeń. Efektem jest raport z wynikami badań i rekomendacjami. W tym zadaniu będziecie pracować w grupach.
Podział na grupy:
- Grupa 1: Ala, Tomek, Ada, Grzegorz, Adrian, Paulina
- Grupa 2: Tadeusz, Igor, Kuba, Joanna, Karolina
- Grupa 3: Stanisław, Ida, Igo, Kamila, Przemek
- Grupa 4: Krzysztof, Małgosia, Agata, Jacek, Łukasz
Zadanie składa się z kilku etapów. Celem pierwszego z nich jest doprecyzowanie zakresu badań i zaplanowanie sposobu ich realizacji.
Waszym zadaniem jest spotkanie się na MsTeams i wybór jednego z dwóch tematów do badań:
- środek przyjmujący zanieczyszczenia
- dający się wyróżnić wydział huty
a także rozpisanie kolejnych etapów waszej pracy.
Ustalcie dogodny dla was termin spotkania, tak abyście byli wszyscy obecni na żywo. O terminie i godzinie spotkania poinformujcie mnie na forum waszej grupy.
Wybierzcie w grupie jedną osobę, która sporządzi notatkę ze spotkania i opublikuje ją na forum grupy.
Dowiedz się więcej
Strona autorki koncepcji e-tywności prof. Gilly Salmon – https://www.gillysalmon.com/e-tivities.html
artykuł o 5-stopniowym modelu projektowania i prowadzenia kursów online:
Oklińska A., E-moderowanie kluczem do sukcesu – 5-etapowy model kształcenia Gilly Salmon, https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/30/id/656