ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Metoda projektowa [Project based learning]

Opracowanie: Karolina Kaczmarska

W dwóch słowach

Project-based learning (PjBL) to innowacyjna metoda nauczania, oparta na angażujących projektach. Daje osobom studiującym szansę na rozszerzenie swojej wiedzy oraz zdobycie kluczowych kompetencji, które mogą okazać się niezbędne w przyszłości.

Zwykle Project-Based Learning (PjBL) prowadzi osoby studiujące przez kilka etapów:

  1. Zdefiniowanie problemu: na podstawie założeń ustalonych z osobą prowadzącą  określają temat oraz cele projektu, co będzie stanowiło podstawę dla długotrwałych działań.
  2. Planowanie realizacji projektu: osoby studiujące i odgrywają aktywną rolę w swoim procesie nauki: określają strategię działania, konkretne zadania, harmonogram, niezbędne zasoby oraz podział ról i odpowiedzialności w zespole (sterują dynamiką pracy zespołu). Ustalają też kryteria sukcesu projektu.
  3. Badanie i zdobywanie wiedzy: osoby studiujące są odpowiedzialne za zgłębianie tematu, zbieranie danych/informacji, zdobywanie wiedzy związanej z projektem, tworzą i rozważają różne hipotezy i poszukują rozwiązań.
  4. Projektowanie i realizacja: to faza tworzenia prototypów/wizualizacji, eksperymentów, analizy danych, projektowania produktów lub opracowywania strategii.
  5. Refleksja i ocena postępu: osoby uczestniczące oceniają swoje postępy, zdobyte umiejętności i wyzwania, które napotkali podczas realizacji projektu.

PjBL sprzyja rozwinięciu umiejętności, takich jak rozwiązywanie problemów, kreatywności, współpracy zespołowej, komunikacji, zarządzania projektem, prezentacji wyników, wystąpień publicznych.

Do jakich form zajęć pasuje?

PjBL sprawdzi się najlepiej na zajęciach, które wymagają rozwiązywania problemów, analizy przypadków, projektowania lub kreatywnego myślenia. Okres trwania przedmiotu nauczania powinien być  na tyle długi, żeby osoby  uczestniczące mieli czas na samodzielne zagłębienie się w tematykę.

Przykład

Osoby studiujące  w ramach cyklu pięciu spotkań dydaktycznych projektują nowoczesną odlewnię wyposażoną w zmechanizowaną linię formowania i zalewania dla klienta z branży motoryzacyjnej. Każdy zespół otrzymuje różne założenia początkowe (wielkość produkcji, preferowany stop, technologia masy formierskiej). Ich zadaniem jest zaprojektowanie układu produkcyjnego, wybór odpowiednich maszyn i urządzeń, a także zapewnienie optymalnego przepływu materiałów. Studenci analizują procesy formowania i zalewania, projektują narzędzia i wybierają odpowiednie materiały do produkcji. Kładą również nacisk na zwiększenie efektywności odlewni, jakość produkcji oraz optymalizację kosztów, ale również aspekt ekologiczny. W trakcie projektu studenci pracują w zespołach, biorąc pod uwagę wymagania klienta oraz kwestie bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Finalnym produktem jest wizualizacja i projekt odlewni wraz dokumentacją prezentowana np. na spotkaniu z przedstawicielem profesjonalnej firmy projektowej.

Dowiedz się więcej

Tu znajdziesz szczegóły i strategie nauczania PjBL i kilka porad jak zacząć.

Więcej o metodzie PjBL.

Przykłady zastosowania Project Based Learning:

https://www.edutopia.org/project-based-learning

https://www.pblworks.org/what-is-pbl

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej