ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Mini wykład

Opracowanie: Anna Chyła

W dwóch słowach

Mini wykład to krótkie zaprezentowanie treści teoretycznych, wprowadzenie do tematu lub podsumowanie ćwiczenia. Celem jest wyznaczenie ram tematu lub wskazanie głównych kwestii z nim związanych. Wykorzystuje pomoce wizualne, wzmacniające przekaz. 

Metoda mini wykładu daje wiele możliwości jej wykorzystania. Pozwala na wprowadzanie treści teoretycznych w mniejszych, a tym samym bardziej przystępnych, blokach. Pomaga też wiązać teorię z praktyką, zarówno poprzedzając działanie wprowadzeniem teoretycznym, jak również zbierając i porządkując wnioski po zakończeniu działania, prowadząc od doświadczenia do teorii.

Ogólnym celem mini wykładu jest przekazanie treści teoretycznych w skondensowanej i przystępnej formie. W zależności od etapu zajęć, na którym ta metoda jest stosowana może to być wprowadzenie do, uzupełnienie, podsumowanie aktywności studentów na zajęciach.

Wśród trenowanych kompetencji wyróżnić można wnioskowanie i zbieranie, jako kompetencje przydatne w działalności badawczej. Mini wykład wspiera też kształcenie kompetencji związanych z odpowiedzialnością i samodzielnością w zdobywaniu wiedzykoncentrację uwagi na temacie oraz umiejętność prowadzenia notatek. Dodatkowo uczy dostrzegać i określać zależności między teorią a praktyką, w obu kierunkach, zależnie od zaplanowanego toku zajęć.

Do jakich form zajęć pasuje?

Metoda mini wykładu sprawdzi się na prawie wszystkich formach organizacyjnych zajęć. Szczególnie użyteczna jest na ćwiczeniach i konwersatoriach, ale można ją też z powodzeniem stosować na seminariach.

Przykład

Prowadzisz grupę w ramach seminarium dyplomowego

Na pierwszym spotkaniu poza informacjami organizacyjnymi przedstawiasz mini wykład dotyczący pisania pracy dyplomowej. 

  1. Wprowadzasz w zagadnienie pisania pracy o charakterze naukowym, podając przykłady. 
  2. Następnie rozwijasz kwestie wyboru tematu pracy, określania celów i problemów badawczych oraz poszukiwania literatury, w tym dostępnych na uczelni zasobów (biblioteka oraz zasoby online) i zasad wykorzystania treści z poszanowaniem praw autorskich. 
  3. Podsumowaniem są wytyczne do pisania pracy dyplomowej – zbiór wymogów formalnych i merytorycznych. Wymogi w pliku pdf zamieszczasz w kursie online lub przesyłasz drogą mailową.

Jako aktywność po zakończeniu mini wykładu zapraszasz osoby studiujące do pracy w parach nad pomysłami na tematy pracy dyplomowej. Tematy będą punktem wyjścia do kolejnych zajęć.

Dowiedz się więcej

Poczytaj o uczeniu się osób dorosłych i wykorzystaniu krótkich bloków teoretycznych w cyklu Kolba

Kazimierska I., Lachowicz I., Piotrowska L., Uczenie się dorosłych – cykl Kolba, Warszawa 2014.

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej