Opracowanie: Agnieszka Chrząszcz
W dwóch słowach
Sposób priorytetyzacji zadań przypisanych do danego okresu czasu (ang. timebox). Pozwala na szybkie podjęcie decyzji związanej z organizacją pracy i działań, biorąc pod uwagę aktualne warunki (np. terminy, czas, zasady, zasoby).
Metoda polega na przypisaniu zadania (lub innego elementu np. pomysłów wygenerowanych w burzy mózgów czy 4 kątach, projektowanych funkcjonalności) do jednej z czterech kategorii:
- MUST HAVE: te działania czy wymagania są konieczne, aby można było zrealizować dane zadanie czy projekt. Bez nich nie uda się niczego osiągnąć.
- SHOULD HAVE: te działania są ważne, ale nie stanowią warunku koniecznego realizacji w danym momencie, można je nieco odłożyć w czasie lub zrealizować je w inny sposób (np. zmieniając formę)
- COULD HAVE: te działania nie są niezbędne, ale dobrze, żeby się pojawiły
- WONT HAVE THIS TIME: te działania nie zostaną teraz zrealizowane. Ważne jest, aby do nich wrócić, gdyż nadal znajdują się na liście priorytetów. Zostają jednak odsunięte w czasie, ale nie całkowicie usunięte.
Autorem metody jest Dai Clegg, inżynier oprogramowania. Używana jest najczęściej podczas projektowania oprogramowania w metodykach zwinnych, ale sprawdza się także podczas innych działań, gdzie należy dokonać wyboru, np. działań czy funkcjonalności.
Do jakich form zajęć pasuje?
Sprawdzi się na każdych zajęciach, także wykładowych jako, np. przerywnik, element interakcji i przyciągnięcia uwagi. Najbardziej oczywistym wykorzystaniem tej metody jest zastosowanie jej podczas zajęć z projektowania aplikacji czy systemów. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie należy dokonać wyboru i przypisać priorytety do zadań, np. organizując pracę w projekcie.
Przykład
- Osoby studiujące wygrały naukowy grant rektorski. Podczas pierwszego spotkania projektowego, wraz z opiekunem koła, wypisują na karteczkach wszystkie działania, które chcieliby zrealizować w tym projekcie. Następnie w grupach dzielą je na 4 kategorie MOSCOW, biorąc pod uwagę termin realizacji i rozliczenia grantu.
- Na zajęciach w podziale na grupy studenci przygotowują MOSCOW dla omawianego projektu. Następnie, w zależności od czasu na zajęciach i celowości pogłębionej dyskusji a) wymieniają się swoimi matrycami wg modelu world cafe tak, że jedna osoba z danej grupy wyjaśnia priorytetyzację osobom z innych grup b) jedna osoba z każdej grupy prezentuje matrycę, a następnie wspólnie dyskutują o przyczynach takich decyzji