Opracowanie: Marta Stąporek
W dwóch słowach
Nauczanie rówieśnicze jest metodą, w której nauka odbywa się poprzez wymianę wiedzy i umiejętności rówieśników. Cieszy się coraz większym uznaniem na wyższych uczelniach ze względu na interaktywny i angażujący charakter. Strategia ta uznawana jest za skuteczną i korzystną dla osób studiujących w procesie pozyskiwania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw oraz ze względu na rozwój umiejętności działania w grupie i współpracy. Umożliwia kształtowanie ważnych kompetencji z punktu widzenia pracy zespołowej, przydatnych nie tylko w trakcie kształcenia, ale również w późniejszym okresie, w pracy zawodowej.
W kontekście zajęć dydaktycznych wyróżnia się następujące modele nauczania rówieśniczego:
- peer tutoring i proctoring – w tym modelu bardziej doświadczony student (mocniejszy) uczy mniej doświadczonego rówieśnika;
- surrogate teaching – w tym modelu starszy wiekiem student uczy młodszego (np. studenci/ki “magistranci” uczą studentów/ki pierwszorocznych);
- collaborative (cooperative) learning – przydzielanie studentów do pracy nad wspólnymi projektami, które uczą współpracy, organizacji pracy, odpowiedzialności za powierzone zadania, wykonanie projektu w terminie itp.;
- reciprocal peer tutoring – wzajemne uczenie się, model wykorzystywany najczęściej w naukach języków obcych, ale równie dobrze sprawdzi się w naukach STEM. W tym modelu osoby studiujące pracują w parach, dostają fragment tekstu oraz pytania i/lub zagadnienia, o które muszą zapytać siebie nawzajem.
Nauczanie rówieśnicze jako metoda dydaktyczna ma na celu wspieranie i rozwój osób studiujących pod względem zdobywania wiedzy, kompetencji społecznych oraz postaw. Realizacja tego celu odbywa się poprzez interakcje między osobami studiującymi, które mogą przyjąć formę dydaktyczną (osoba młodsza/o mniejszych umiejętnościach jest uczona przez starszą/bardziej doświadczoną) lub współpracującą (partnerskie uczenie się zakłada równy status i podobny poziom wiedzy wśród osób studiujących). Metoda ma na celu aktywizację osób studiujących w trakcie procesu uczenia się, mobilizację do współpracy, zwiększenie umiejętności komunikacyjnych oraz umiejętności rozwiązywania problemów, także wymianę doświadczeń, spostrzeżeń i refleksji.
Konfrontacja z rówieśnikami pozwala im poznać różne perspektywy rozumienia i interpretacji zagadnień oraz style uczenia się, umożliwia też porównanie i wartościowanie swoich dotychczasowych perspektyw, zrozumienia i pomysłów.
Wzajemne poznanie pomaga również rozpoznać własne kompetencje, uświadamiać sobie role, jakie mogą pełnić w grupie rówieśniczej tak, aby wzmacniać efekty działań grupy. Osoby studiujące biorą w związku z tym większą odpowiedzialność za własny proces uczenia się – rozwijają:
- zdolności metakognitywne odpowiedzialne za monitorowanie i kontrolę procesów poznawczych, tj. zdolność do świadomego planowania, oceny, refleksji i regulacji własnego uczenia się,
- kreatywność,
- niezależność,
- poczucie pewności siebie,
- samodzielność w działaniu,
- wzajemne zaufanie.
Do jakich form zajęć pasuje?
Możesz wykorzystać nauczanie rówieśnicze jako metodę dydaktyczną w ramach zajęć grupowych lub projektowych ze studentami.
Przykład
Metody obliczeniowe i planowanie eksperymentu, III rok studiów I stopnia, Temat: Wykorzystanie metod numerycznych w rozwiązywaniu zagadnień technicznych opisywanych równaniami różniczkowymi zwyczajnymi pierwszego rzędu.
dr inż. Katarzyna Suder-Dębska, Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH
- Plan ćwiczenia
- 2 tygodnie przed zajęciami studenci otrzymują temat zajęć, na które mają się przygotować od strony teoretycznej, czyli:
- co to są równania różniczkowe zwyczajne I rzędu (RRZ)?
- co opisuje się takimi równaniami?
- jakie metody numeryczne służą do rozwiązywania tego typu równań oraz czym się charakteryzują?
Zadanie mogą wykonać w oparciu o notatki z wykładów lub o odpowiedni rozdział w podręczniku polecanym na pierwszych zajęciach z przedmiotu.
- Na platformie e-learningowej mają udostępnione materiały wspomagające przyswojenie zagadnień
- przykładowe zadanie wraz z rozwiązaniami w oparciu o różne metody;
- kilka zadań do samodzielnego rozwiązania, zadania typowo obliczeniowe mające na celu zapoznanie się studenta z działaniem metody.
- Osoby studiujące cały semestr pracują w stałych grupach, wobec tego i na tych ćwiczeniach będą pracować w grupach. Podział na grupy dokonał się na pierwszych zajęciach z przedmiotu. Ponieważ będą to kolejne zajęcia, to studenci są już poinstruowani, jakie elementy będzie zawierać ocena rówieśnicza. Wystarczy tylko krótkie przypomnienie podstawowych wytycznych. Przedstawiciele każdej z grup losują metodę, którą będą rozwiązywać zadanie.
- Przekazanie zadania (treść taka sama we wszystkich grupach) i komentarz do niego. Zadanie ma charakter praktyczny. (na punkty 3 i 4 – ok. 5 min.).
- Rozwiązywanie zadań w grupach (ok. 30 min.).
- Prezentowanie na forum całej grupy ćwiczeniowej procesu rozwiązania zadania wraz z omówieniem założeń i najistotniejszych etapów oraz uzyskanych wyników przez przedstawicieli poszczególnych grup. Na bieżąco ocena poprawności zaproponowanych rozwiązań przez osobę prowadzącą zajęcia (ok. 20 min.).
- Podsumowanie wiadomości metodą Va Bank. Wyjaśnienie zasad gry. Cztery kategorie pytań: Teoria, Zastosowanie praktyczne, Kluczowe etapy oraz Wytyczne. Punktacja: 100, 200, 300 i 400. Trzy pola z „Białymi flagami” – utratą kolejki. Każda z grup ma 1 minutę na udzielenie odpowiedzi. Po tym następuje podanie prawidłowej odpowiedzi przez osobę prowadzącą oraz krótka dyskusja nad podaną odpowiedzią. (ok. 40 min.)
- Planowane jest wykorzystanie tego typu aktywności na każdych zajęciach z przedmiotu, wobec tego nagrody: 1 miejsce – 2.0 pkt., 2 miejsce – 1.0 pkt., 3 miejsce – 0.5 pkt. Punkty następnie się sumują i dają ocenę z aktywności na koniec semestru. Podsumowanie wyników. Polecenie wykonania oceny rówieśniczej członków swojej podgrupy oraz prac innych grup – realizacja i szczegółowe wytyczne na platformie e-learningowej po zajęciach stacjonarnych. Czas na wykonanie – do następnych zajęć. Przekazanie tematu na kolejne zajęcia (ok. 5 min.).
- Ocena rówieśnicza
Ocena rówieśnicza będzie dotyczyła zarówno kwestii merytorycznych, jak i samego procesu grupowego wewnątrz zespołu. Będzie wyrażona punktowo (w skali 0–5) oraz w formie opisowej. Osoby studiujące oceniają takie aspekty, jak:
- przygotowanie merytoryczne do zajęć;
- zrozumienie zagadnienia;
- twórcze zaangażowanie w pracę zespołu/kreatywność;
- wywiązanie się ze swoich zadań w ramach zespołu;
- wrażenie ogólne dotyczące współpracy z daną osobą.
Ocena rówieśnicza prac innych grup będzie dotyczyła kwestii merytorycznych. Będzie wyrażona punktowo (w skali 0–5) oraz w formie opisowej. Osoby studiujące oceniają takie aspekty, jak:
- czy materiał został zaprezentowany zrozumiale;
- czy wszystkie niejasne elementy zostały wyjaśnione;
- czy język prezentacji był poprawny (tzn. na przykład nie były używane kolokwializmy);
- ogólne wrażenia dotyczące merytorycznego przygotowania zagadnienia.
Dowiedz się więcej
Metoda Peer Instruction, opracowana przez Erica Mazura.
O korzyściach nauczania rówieśniczego.
Więcej o wprowadzeniu nauczania rówieśniczego na zajęciach (dyskusje w parach, wspólne rozwiązywanie problemów, wykorzystanie technologii do interaktywnego feedbacku).
Przykłady prostych technik z zakresu nauczania rówieśniczego.