Opracowanie: Kamila Gandecka
W dwóch słowach
Odwrócona klasa to podejście dydaktyczne, w którym tradycyjne zajęcia f2f [np. ćwiczenia, konwersatoria, seminaria] i praca domowa zamieniają się miejscami. Osoby studiujące samodzielnie zapoznają się z materiałem dydaktycznym, wprowadzającym w dany temat/zagadnienie przed zajęciami [forma pracy domowej]. Następnie czas na zajęciach przeznaczany jest na wdrażanie przyswojonej wiedzy i ćwiczenie konkretnych umiejętności w praktyce [podczas m.in. dyskusji, pracy w grupach, demonstracji czy ćwiczeń], pod okiem dydaktyka_czki. Metodę efektywnie można realizować w formie stacjonarnej, mieszanej i zdalnej.
Odwrócona klasa nastawiona jest m.in. na rozwijanie umiejętności indywidualnego kierowania własną nauką, a przez to również zwiększenia zaangażowania w proces uczenia się samodzielnie i w grupie.
Celem tej metody jest zmiana schematu danej formy kształcenia [np. wykładu, ćwiczeń], która polega na tym, że osoby studiujące samodzielnie opanowują temat/zagadnienie przed zajęciami, a podczas zajęć utrwalają go i ćwiczą pod okiem nauczyciela. Studenci pracują z materiałem dydaktycznym we własnym tempie.
Praca w tej metodzie przebiega w czterech krokach:
Krok 1. Studenci samodzielnie zapoznają się/przypominają podstawową wiedzę, umiejętności.
Krok 2. Studenci na początku zajęć stacjonarnych podejmują aktywność, weryfikując swoją wiedzę/umiejętności, zgłaszają niezrozumiałe dla nich zagadnienia.
Krok 3. Studenci realizują zadania praktyczne podczas zajęć stacjonarnych, w razie potrzeby korzystają z pomocy osoby prowadzącej.
Krok 4. Studenci wykonują pracę domową, mającą na celu utrwalić wiadomości/umiejętności realizowane w trakcie zajęciach.
Model odwróconej klasy sprzyja rozwijaniu i doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych, krytycznego myślenia, uczenia się przez rozwiązywanie problemów i współpracy w grupie. W znacznej mierze chodzi o zdobywanie wiedzy przez doświadczenie. W odwróconej klasie studenci wykorzystują swoje poprzednie doświadczenie i obecną wiedzę, aby przyswoić i zrozumieć nowy materiał dydaktyczny.
Do jakich form zajęć pasuje?
Metoda ta sprawdzi się praktycznie w każdej formie zajęć dydaktycznych: ćwiczenia, konwersatoria, wykłady, czy laboratoria. Istotne jest jasne określenie co należy przenieść do etapu przygotowania do zajęć, a co stanowi część właściwą – uczenie się przez doświadczenie.
Przykład
Przykład opisuje propozycję odwrócenia jednych zajęć, w ramach przedmiotu Introduction to Unix systems, realizowanego na I roku studiów inżynierskich I stopnia, w trybie stacjonarnym, na kierunku Computer Science.
Autor przykładu: dr inż. Krzysztof Kluza, , WEAIiIB AGH
Rozpoznana trudność jaką mają studenci:
Problem jaki się pojawia dot. logowania z powodu np.: nieprawidłowego użycie komendy, nieprawidłowych danych używanych do logowania, nieprawidłowych ustawień praw dostępu do plików i katalogów, progów z przekroczeniem limitów dyskowych na skutek zbyt dużej ilości plików
Krok 1. Jakie materiały przed zajęciami?
Nagram krótki filmik pokazujący, w jaki sposób logować się do systemu I w jakich sytuacjach może pojawić się problem z logowaniem. Ponadto oprócz filmu będzie także krótki spis problemów, jakie mogą napotkać.
Krok 2. Jak studenci przetworzą materiał przed zajęciami [SAFEGUARDS]?
Krótki quiz (lub zadanie typu krzyżówka interaktywna H5P), gdzie będzie należało wpisać odpowiednią komendę do logowania dla podanych danych użytkownika i serwera, a także określić, co może być nie tak z kontem na podstawie pokazanego zrzutu ekranu.
Krok 3. Jak uporządkowana będzie wiedza na zajęciach?
Studenci mają za zadanie pracować w parach, jedna osoba w parze dostaje informację o komendzie jaką ma uruchomić na swoim koncie (program, który utworzy duży plik lub wiele plików, albo zmieni prawa dostępu), a następnie obie osoby mają za zadanie poszukać rozwiązania tego problemu i odblokować konto.
Krok 4. Co podczas zajęć F2F?
Przedyskutować różne metody odnalezienia w systemie i usunięcia największych plików w sytuacji przekroczenia limitów dyskowych, jak również prawidłowe stosowanie praw dostępu (zabezpieczenie swoich plików). Na zadanie domowe będą mieli z kolei do wypełnienia interaktywną krzyżówkę z praw dostępu (H5P).
Dowiedz się więcej
J. Schell, How to Transform Learning-With Teaching
https://mazur.harvard.edu/files/mazur/files/rep_690.pdf
Flipped classroom – podstawowe założenia, zalet i ograniczenia
https://flexible.learning.ubc.ca/files/2015/03/flipped-classroom.pdf
J. Gerstein, Flipped Classroom: The Full Picture for Higher Education
Źródła:
Bhat Z.A., Bhat Gh.J, Flipped Classroom Method in Contemporary Teaching Learning Environment, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED618141.pdf
Olszewska J., Metoda „odwróconej klasy” – nowy sposób na lekcję, w: “Szkoła. Miesięcznik dyrektora”, sierpień 2018, s. 62-62/
Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Gliwice 2020.