Opracowanie: Kamila Gandecka
W dwóch słowach
Metoda studium przypadku polega na stworzeniu osobom studiującym możliwości analizowania realnych przypadków z praktyki zawodowej lub doświadczenia symulacji wybranych sytuacji, zaczerpniętych z realiów konkretnej branży/dziedziny. W ten sposób tworzymy w procesie dydaktycznym bezpieczną przestrzeń treningową. Osoby studiujące poznają koncepcje, modele czy konkretne rozwiązania warte aplikowania w zbliżonych, do analizowanych warunków. Mogą również bezkosztowo doświadczyć konsekwencji podjęcia nieprawidłowych decyzji w danym casie. Na tej podstawie dokonują ewaluacji zaproponowanych rozwiązań, wskazują potencjalne błędy, czy zagrożenia, których należy unikać.
Celami tej metody są: próba rozwiązania konkretnego problemu, zastosowanie teorii w praktyce, sformułowanie wniosków do dalszych badań i analiz.
Metoda składa się z pięciu etapów:
1. Dokonanie diagnozy
2. Poszukiwanie rozwiązań
3. Przewidywanie następstw proponowanych rozwiązań.
4. Dyskusja nad proponowanymi rozwiązaniami.
5. Przeniesienie wniosków na realne sytuacje.
Wśród umiejętności jaki możesz kształcić/rozwijać u osób studiujących, dzięki zastosowaniu studium przypadku znajdują się:
- korzystanie z różnych źródeł informacji, krytyczna ich analiza, selekcja informacji,
- twórcze rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji, przewidywanie konsekwencji proponowanych rozwiązań, wartościowanie następstw zgodnie z przyjętymi kryteriami,
- formułowanie i artykułowanie opinii, aktywne słuchanie,
- wyciąganie i formułowanie wniosków na podstawie zdobytej wiedzy i doświadczeń, wykorzystywanie tych wniosków do rozwiązywania własnych, rzeczywistych problemów.
Do jakich form zajęć pasuje?
Studium przypadku jest metodą, która łączy teorię z praktyką. Dlatego też można sięgać po nią prowadząc różne formy zajęć dydaktycznych [m.in. wykłady, ćwiczenia, laboratoria, seminaria dyplomowe]. Metoda ta spełni swoją dydaktyczną funkcję w pojedynczych zajęciach, jak i można zbudować w oparciu o nią cały program nauczanego przedmiotu.
Przykład
Zajęcia w laboratorium komputerowym
Studenci otrzymują aplikację typu klient/serwer napisaną w języku Java, przez inną grupę. Ich zadaniem jest znalezienie jak największej ilości defektów i ich klasyfikacja pod kątem bezpieczeństwa, performance i krytyczności [defekt: critical, major, minor, trivial]. Diagnozę przeprowadzają w małych grupach. Na wykonanie zadania mają ok. 30 min.
Następnie grupy prezentują defekty wraz ze sposobami ich znalezienia. Jedna grupa przeprowadziła analizę kodu. Druga zrobiła testy manualne, a trzecia napisała unittesty. Natomiast ostatnia grupa wykorzystała narzędzia do testów aplikacji typu klient/serwer [black box]. W kolejnym kroku, w ramach dyskusji, wszystkie zespoły analizują powstałe propozycje pod kątem czasu wykonania, powtarzalności, złożoności i efektywności. Mają na to ok. 40 min.
Na zakończenie osoby studiujące opracowują plan procesu testowania nowej aplikacji typu klient/serwer z uwzględnieniem wszystkich możliwych sposobów wyszukiwania defektów.
Dowiedz się więcej
N. Nohria, What the Case Study Method Really Teach https://hbr.org/2021/12/what-the-case-study-method-really-teaches
M.A. Price, Case Method Teaching and Learning https://ctl.columbia.edu/resources-and-technology/resources/case-method/
What is the Case Method? https://www.youtube.com/watch?v=gtvEghtW0r4
Źródła:
Królikowska E., Najlepiej widać na przykładzie, czyli studium przypadku jako metoda nauczania, https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/najlepiej-widac-na-przykladzie-czyli-studium-przypadku-jak
Latusek-Jurczak D., Studium przypadku jako metoda dydaktyczna, Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 39, t. 4, s. 125-134.
http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip39-2015/SiP-39-t4-125.pdf
Zelek A., Case study – nieocenione narzędzie dydaktyczne, OKOŁO PEDAGOGII Nr 2/2021, s. 66-79.
https://www.zpsb.pl/gryfice/wp-content/uploads/sites/2/2021/04/Aneta-Zelek.pdf?x71471
Ziółkowski P., Teoretyczne podstawy kształcenia, Bydgoszcz 2015, s.117-118.
https://kpbc.umk.pl/Content/193526/PDF/pz-ksztalcenie-calosc.pdf