Opracowanie: Kamila Gandecka
W dwóch słowach
Studium przypadku to metoda nauczania polegająca na analizie przez osoby studiujące, opisów wybranych, charakterystycznych sytuacji, zdarzeń czy zjawisk (np. obniżenie kosztów wydobycia fluorytu, zastosowanie chataGPT w programowaniu, magazynowanie zielonej energii). Zdobyta w ten sposób wiedza może posłużyć do lepszego zrozumienia analizowanego zagadnienia i dzięki temu do ulepszenia realnych działań/rozwiązań.
Metoda studium przypadku to aktywna metoda dydaktyczna, która stwarza osobom studiującym możliwość analizowania realnych przypadków z praktyki zawodowej lub doświadczenia symulacji wybranych sytuacji, zaczerpniętych z realiów konkretnej branży/dziedziny. W ten sposób tworzymy w procesie dydaktycznym bezpieczną przestrzeń treningową.
Celami tej metody są:
- gromadzenie i analiza informacji,
- opis konkretnego problemu i próba jego rozwiązania,
- zastosowanie teorii w praktyce,
- sformułowanie wniosków do dalszych badań i analiz.
Metoda składa się z pięciu etapów:
- Dokonanie diagnozy.
- Poszukiwanie rozwiązań.
- Przewidywanie następstw proponowanych rozwiązań.
- Dyskusja nad proponowanymi rozwiązaniami.
- Przeniesienie wniosków na realne sytuacje.
Wśród umiejętności jakie możesz rozwijać u studentek i studentów znajdują się:
- etap diagnozy – korzystanie z różnych źródeł informacji, krytyczna ich analiza, selekcja informacji,
- etap poszukiwania rozwiązań i prognozowania następstw – twórcze rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji, przewidywanie konsekwencji proponowanych rozwiązań, wartościowanie następstw zgodnie z przyjętymi kryteriami,
- etap dyskusji – formułowanie i artykułowanie opinii, aktywne słuchanie,
- etap adaptacji do rzeczywistych warunków – wyciąganie i formułowanie wniosków na podstawie zdobytej wiedzy i doświadczeń, wykorzystywanie tych wniosków do rozwiązywania własnych, rzeczywistych problemów.
Dodatkowo osoby studiujące, zdobywając wiedzę w ramach danego przedmiotu, zaczynają zastanawiać się nad tym, co już wiedzą, co wymaga jeszcze uzupełnienia czy usystematyzowania, w jaki sposób przeprowadzić analizę sytuacji, zdarzenia, zjawiska (umiejętności metapoznawcze).
Do jakich form zajęć pasuje?
Studium przypadku jest metodą, która łączy teorię z praktyką. Dlatego też można sięgać po nią prowadząc różne formy zajęć dydaktycznych m.in. wykłady, ćwiczenia, laboratoria, seminaria dyplomowe. Metoda ta spełni swoją dydaktyczną funkcję w pojedynczych zajęciach, jak również można zbudować w oparciu o nią cały program nauczanego przedmiotu.
Przykład
Zajęcia w laboratorium komputerowym
Studenci otrzymują aplikację typu klient/serwer napisaną w języku Java, przez inną grupę. Ich zadaniem jest znalezienie jak największej ilości defektów i ich klasyfikacja pod kątem bezpieczeństwa, performance i krytyczności (defekt: critical, major, minor, trivial). Diagnozę przeprowadzają w małych grupach. Na wykonanie zadania mają ok. 30 min.
Następnie grupy prezentują defekty wraz ze sposobami ich znalezienia. Jedna grupa przeprowadziła analizę kodu. Druga zrobiła testy manualne, a trzecia napisała unit testy. Natomiast ostatnia grupa wykorzystała narzędzia do testów aplikacji typu klient/serwer (black box). W kolejnym kroku, w ramach dyskusji, wszystkie zespoły analizują powstałe propozycje pod kątem czasu wykonania, powtarzalności, złożoności i efektywności. Mają na to ok. 40 min.
Na zakończenie osoby studiujące opracowują plan procesu testowania nowej aplikacji typu klient/serwer z uwzględnieniem wszystkich możliwych sposobów wyszukiwania defektów.
Dowiedz się więcej
Materiał zawiera podstawowe informacje o metodzie case study: czym jest, dlaczego warto ją stosować, od czego zacząć planując wdrożenie.
Price M. A. , Case Method Teaching and Learning.
Film wyjaśniający czym jest metoda studium przypadku oraz jakie są korzyści edukacyjne z jej stosowania: What is the Case Method?.
Wskazówki dotyczące tego, jak napisać studium przypadku.
Wskazówki do pracy ze studium przypadku (podejście analityczne i problemowe).
Artykuł opisuje umiejętności jakie rozwijają się podczas uczenia się metodą case study.
Nohria N., What the Case Study Method Really Teaches?
Bindelli D. M., Kafura Sh. A. M., Laci A., Losurdo N. A., Cook D. R., Effective Use of Student-Created Case Studies as Assessment in an Undergraduate Neuroscience Course, in: Journal of Undergraduate Neuroscience Education, 19(2)/, 2021, pp. 141-162.