Opracowanie: Karolina Grodecka
W dwóch słowach
To metoda polegająca na zaaranżowaniu warunków umożliwiających obserwację, trenowanie zachowań i szukanie rozwiązań w sytuacji mogącej zdarzyć się w rzeczywistości. Ideą symulacji jest doskonalenie konkretnych umiejętności poprzez próbowanie, sprawdzanie się, wielokrotne powtarzanie oraz uczenie się na błędach popełnianych w bezpiecznej sytuacji ćwiczeniowej. Efektem symulacji jest transfer wiedzy, umiejętności i sprawności.
Symulacje nie zastąpią działania w terenie, ale mogą być ciekawą i angażującą metodą przygotowującą do tego typu działań. Metody symulacyjne to drama edukacyjna, odgrywanie ról, a także VR i AR.
W metodzie symulacji można założyć pewne uniwersalne etapy pracy, które mogą być stosowane w różnych kontekstach:
- Planowanie
- Wprowadzenie osób uczestniczących w założenia pracy
- Właściwa symulacja
- Podsumowanie i wnioski (ang. debriefing)
Symulacje są doskonałą okazją dla osób studiujących do “głębokiego uczenia się”. Ich celem jest wzmocnienie zrozumienia, a nie tylko zapamiętywanie. Dydaktycznym celem wykorzystania tej metody jest przećwiczenie praktycznych umiejętności w bezpiecznym środowisku, jak najbardziej zbliżonym do realnego doświadczenia.
Poza warstwą merytoryczną, bazującą na danym obszarze wiedzy, osoby studiujące mają okazję trenować aktywne dyskutowanie z rówieśnikami w grupie, jak również z osobą prowadzącą. Nie bez znaczenia jest możliwość zaobserwowania i doskonalenia własnych procesów myślowych.
Szczegółowo rozwijane kompetencje zależne są od rodzaju wybranej symulacji.
Drama pozwala na trenowanie szeregu umiejętności społecznych – aktywnego słuchania, twórczego i krytycznego myślenia, innowacyjnego rozwiązywania problemów, doświadczania i rozróżniania emocji i reakcji.
Technika odgrywania ról wspiera trenowanie takich umiejętności jak dyskutowanie, argumentowanie i negocjowanie.
Natomiast korzystanie z metod immersyjnych, jak AR czy VR, może pozytywnie wpłynąć na skupienie na prezentowanych treściach. Co więcej, pozwala na trenowanie praktycznych umiejętności, co jest szczególnie przydatne w szkoleniach zawodowych oraz rozwijaniu umiejętności myślenia przestrzennego poprzez doświadczanie trójwymiarowych obiektów i środowisk.
Do jakich form zajęć pasuje?
Niezależnie od rodzaju symulacji jaki stosujesz, jesteś w stanie efektywnie ją zrealizować w ramach jednych zajęć. Na pewno warto zaplanować odpowiednią ilość czasu na wdrożenie osób studiujących w metodę i zaznajomienie z regułami działania. W przypadku VR/AR może to zająć nieco dłużej niż w przypadku interaktywnych symulacji do samodzielnego ustawienia, z uwagi na potrzebę “obycia się” z rozszerzoną/wirtualną rzeczywistością. Natomiast w przypadku scenariuszy, odgrywania ról i dramy – warto zaplanować odpowiedni czas na przygotowanie się do symulacji, najlepiej poza zajęciami. oraz przewidzieć czas na fazę omówienia emocji i reakcji osób w nie zaangażowanych (ang. debriefing).
Symulacja sprawdzi się na zajęciach, podczas których wyraźny jest komponent działań praktycznych.
Symulacja jest metodą skalowalną – sprawdzi się na zajęciach z dużymi i mniejszymi grupami, choć w przypadku większych zespołów wprowadzenie tej metody będzie wymagało dodatkowego planowania i przygotowania przed zajęciami.
Przykład
Propozycja ćwiczeń laboratoryjnych na kierunku Informatyka stosowana.
Temat: Prąd elektryczny i prawo Ohma.
Osoba prowadząca wykorzystuje jako materiał bazowy symulację interaktywną PhetSimulation na temat prawa Ohma.
Przebieg zajęć:
- Osoba prowadząca przedstawia osobom studiującym symulację na temat prawa Ohma i prosi ich aby zmieniali parametry – napięcie i opór oraz zaobserwowali zmiany prądu – zgodne z prawem Ohma.
- Osoba prowadząca łączy osoby studiujące w pary lub małe grupy, a następnie prosi je, aby opowiedziały o swoich obserwacjach.
- W grupach osoby studiujące dyskutują o tym, co jest proporcjonalne względem czego i jaki jest współczynnik proporcjonalności. Osoba prowadząca facylituje dyskusję w grupach.
- Osoby studiujące analizują na ile wyniki i sposób dotarcia do rozwiązania różnią się od ich przewidywań.
- Osoba prowadząca podsumowuje całość ćwiczenia w formie dyskusji grupowej, kładąc nacisk na wypracowanie uzasadnienia wyniku lub rozwiązania.
Dowiedz się więcej
Więcej informacji na temat różnych strategii uczenia w oparciu o symulacje: Teaching with Simulation
Metodyczne wskazówki dotyczące projektowania symulacji uzupełnione o linki do badań i zasobów pogłębiających:
Building Intense Learning Environments Through Simulation Design
Więcej informacji na temat projektowania i facylitowania fazy podsumowania symulacji.
Przykłady serwisów z symulacjami interaktywnymi:
Przykłady zastosowania VR/ AR:
- VR Chemistry Lab overview,
- Onlabs: A VR Biology Lab,
- Projekt Golden Submarine,
- Augmented Reality Physics Book,
- Explore Earth Augmented Reality Sample,
- Sabina Świtała, dydaktyczne zastosowanie AR, wystąpienie w ramach konferencji Ideatorium organizowanej na Politechnice Gdańskiej, 2024,
- EduVRLab, laboratorium VR na AGH.