Opracowanie: Renata Iwan, Ewa Zarzycka-Piskorz
W dwóch słowach
Wzajemne ocenianie może być stosowane na zajęciach zaprojektowanych w taki sposób, aby osoby studiujące aktywnie brały udział w określaniu zasad realizacji zadań i oceny ich efektów. Do oceny wykorzystana jest metoda informacji zwrotnej, podczas której osoby studiujące wykazują się również wiedzą merytoryczną w zadanym temacie, wyrażoną w formie punktowej, opisowej albo w inny sposób określony przez osobę prowadzącą lub ustaloną w ramach grupy. Mogą oceniać różne aspekty, takie jak jakość pracy, kreatywność, logiczne rozumowanie, umiejętności prezentacyjne czy współpracę zespołową. Podczas wzajemnego oceniania osoby uczestniczące otrzymują wytyczne lub kryteria oceny, które pomagają im zrozumieć, jak oceniać pracę swoich kolegów.
Proces wzajemnego oceniania może przebiegać w różny sposób, ale zazwyczaj obejmuje następujące kroki:
- przygotowanie kryteriów,
- przydzielenie zadań,
- ocena przez uczestników,
- informacja zwrotna,
- dyskusja i refleksja.
Metoda wzajemnego oceniania rozwija umiejętność krytycznego myślenia, udzielania informacji zwrotnej, skutecznej komunikacji. Uczy też odpowiedzialności i samodzielności. Wzajemne ocenianie może zmniejszyć obciążenie osoby prowadzącej, ponieważ to osoby uczące się wykonują część pracy oceniającej. Osoby prowadzące mogą skupić się na dostarczaniu bardziej szczegółowej informacji zwrotnej i wsparciu w procesie oceniania.
Do jakich form zajęć pasuje?
Wzajemne ocenianie może być stosowane na różnych typach zajęć, gdzie ocenia się projekty grupowe, prace pisemne, prezentacje i wystąpienia publiczne, projekty badawcze, umiejętności praktyczne z zastosowania procedur, technik czy gotowych wytworów.
Przykład
Na zajęciach z programowania sieci internetowych grupy 2-4 osobowe zajmują się długoterminowym projektem dotyczącym zaprojektowania i przetestowania sieci internetowych w określonej konfiguracji. Przygotuj wytyczne i kryteria oceny, które będą służyć jako podstawa oceniania prezentacji działania sieci. Kryteria mogą obejmować poprawne skonfigurowanie sieci, poprawność połączeń, prędkość transmisji, stabilność połączenia i inne istotne czynnik. Wyjaśnij osobom w grupach oczekiwania dotyczące jakości prezentacji i wymienia jakie elementy należy uwzględnić w ocenie. Możesz zaproponować różne scenariusze sieciowe w uwzględnieniem różnych ustawień routerów, przełączników, konfiguracji adresów IP, ustalenia bezpieczeństwa sieci itp.
Po zakończeniu pracy nad projektem osoby w grupach prezentują swoje zainstalowane sieci, a inne grupy oceniają prezentacje i sprawdzają, czy sieć działa zgodnie z oczekiwaniami. Oceniają poprawność konfiguracji i ewentualne problemy, które mogą wystąpić. W dyskusji osoby uczące się mogą dzielić się swoimi spostrzeżeniami, udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej ze wskazaniem na aspekty działania sieci, które są dobrze wykonane, oraz wskazania ewentualnych obszarów do poprawy.
Jako element refleksji zachęć wszystkich biorących udział w zajęciach do wyciągnięcia wniosków, które pomogą im doskonalić umiejętności w zakresie instalacji i konfiguracji sieci oraz rozwiązywania problemów z tym związanych.
Dowiedz się więcej
Na platformie UPeL istnieje zasób Warsztat, który możesz wykorzystać do wzajemnego oceniania. Lista kryteriów czy Tabela kryteriów, które są przydatne w ocenianiu prac osób studiujących, możesz również podać jako kryteria wzajemnego oceniania na zajęciach.