Gdy planujemy proces nauczania, coraz częściej zadajemy sobie pytanie nie tylko o to, jakich wiadomości mamy nauczać, ale również w jaki sposób oraz jakie kompetencje powinniśmy rozwijać? Czy nasi studenci powinni rywalizować, a może współpracować?
Wtedy pojawia się kolejne pytanie: jak osiągnąć konkretne zachowania lub nawyki uczenia się u studentów?
Z nagrania dowiesz się m.in. o:
- grywalizacji na zajęciach Oli,
- rywalizacji i współpracy w grach planszowych,
- projektowaniu gier planszowych z doświadczenia Wojtka,
- o łączeniu gier z nauczaniem.
SZYBKO i DO CELU:
- 00:00 – 02:19: przedstawienie naszych gości i wprowadzenie,
- 02:20 – 09:05: grywalizacja i atmosfera na zajęciach Oli,
- 09:06 – 14:12: efekty edukacji Oli (flipped classroom i gywalizacja),
- 14:13 – 17:59: rywalizacja czy współpraca – na co stawiają nasi goście?,
- 18:00 – 19:09: wpływ grywalizacji na role, współpracę, kooperację; konkuperacja [co-opetition],
- 19:10 – 22:39: projektowanie gier planszowych/komputerowych w celach rywalizacji [doświadczenie Wojtka],
- 22:40 – 56:15: jak dydaktyk akademicki może zaprojektować grę na potrzeby swojego przedmiotu?
[czyli rady Wojtka dot. etapów tworzenia gry: pomysł i jego rozwijanie, testy, poprawki, modyfikacje, powtarzanie procesu] oraz o połączeniu gry z nauczaniem - 56:16 – 1:05:30: co nam daje grywalizacja w kontekście nauczania? oraz o połączeniu gry z nauczaniem.
Polecamy Państwa uwadze materiały i narzędzia związane z projektowaniem i grywalizacją:
# KSIĄŻKI
- Poradnik projektowania gier planszowych (wydawca Bombagames)
- Adam Kwapiński, Głowa pełna gier (wydawca Bombagames)
- Raph Coster , A Theory of Fun for Game Design
- Jesse Schell, The Art of Game Design: A Book of Lenses 1
- Mary Flanagan, Critical Play: Radical Game Design (The MIT Press)
- Tracy Fullerton, Game Design Workshop
- G. Costikyan & D. Davidson et al., Tabletop. Analog Game Design (2011)
#ARTYKUŁY
- The Rules of Co-opetition Rivals are working together more than ever before. Here’s how to think through the risks and rewards Adam Brandenburger, Barry Nalebuff
- Publikacje Prof. Tomasza Z. Majkowski : http://www.oldm.polonistyka.uj.edu.pl/dr-tomasz-z.-majkowski
- Positive effects of game-based learning on student project work in higher education
- Grywalizacja w e-learningu. Gra strategiczna on-line Akademii PARP „Gwiezdne szkolenia” (Gamification in e–Learning: Space Training, an Online Strategy Game by the PARP Academy)
- Gamifikacja w edukacji akademickiej – co na to studenci?
# NARZĘDZIA
- tabletop Simulator 0- jest on Steamie – narzędzie online do prototypowania
- https://tabletopia.com/workshop – narzędzie online do prototypowania
- https://kahoot.com/schools-u/ – do tworzenia quizów, można grać także w trybie grupowym
- https://learningapps.org/ – strona dająca możliwość tworzenia różnych quizów/gier, np. Milionerzy, Wisielec, Znajdź pary, krzyżówki, wykreślanki
- https://tiptopteaching.wordpress.com/2021/01/05/10-stron-do-tworzenia-gier-i-aktywnosci-na-lekcje-online/ [artykuł przedstawiający różne aplikacje i strony do tworzenia gier online]
# Kanały na YT